جامعه

سه هزار نفر به آب آشامیدنی دسترسی می یابند

 

شبر غان – باختر – 22 دلو

کار حفر شصت حلقه چاه وپاک کاری 96 کیلومتر کانال در جوزجان آغاز شد .

مقامات در ریاست احیا و انکشاف دهات ولایت جوزجان میگویند که کار این چاه های نیمه عمیق و پاک کاری کانال ها در مربوط شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان امروز آغاز شده و قرار است که در ظرف چهار ماه تکمیل وبه بهره برداری سپرده شود .

انجنیر محمد یوسف "سعیدی " رئیس احیا و انکشاف دهات جوزجان به آژانس باخترگفت که مردم مرکز جوزجان با کمبود آب آشامیدنی مواجه بوده ، اما با حفر این چاه ها آب آشامیدنی  برای سه هزار خانواده  از طریق نصب بمبه های دستی فراهم می شود و مشکل ناشی از کمبود آب حل میگردد .

وی افزود که 96 کیلومتر کانال آب درمرکز جوزجان نیز پاک کاری میگردد  وهفتصد وپنجاه متر دیواری استنادی اعمارمیشود که بیست وپنج هزار جریب زمین زراعتی تحت آبیاری قرار خواهد گرفت و با ساخت دیوار استنادی جلو تخریب زمین های زراعتی از سیلاب ها و آب خیزی ها گرفته میشود .

سعیدي علاوه کرد که این پروژه ها در مجموع ششصد وبیست هزار دالر از کمک دفتر جرمن اگرو اکشن هزینه برمیدارد واز طریق ریاست احیا و انکشاف دهات عملی میگردد .

موسسه جرمن اگرو اکشن از هشت سال بدینسو دربخش بازسازی درچوکات همبسته گی ملی ریاست احیا و انکشاف دهات جوزجان کار مینماید وطی شش ماه گذشته دوصد حلقه چاه عمیق دیگر به کمک مالی این موسسه در شهر شبرغان نیز حفر گردیده است .

این درحالیست که فعلاً باشنده گان سی قریه در اطراف شهر شبرغان باکمبود آب آشاميدني مواجه اند .

زلمی باشنده قریه بابه دهقان گفت ما از آب حوض غیر صحی است استفاده میکنیم  ومردم محل آب این حوض را از دریایی که از ولایت سرپل  به شهر شبرغان سرازیر میشود میگیرند .

وی افزود که مردم کثافات را به داخل دریا می اندازند وآب این دریا در حوض جمع میشود که از اثر نوشیدن آن مردم به امراض مختلف مصاب  میشوند وبه خصوص اطفال بیشترین آسیب راازاین ناحیه می بینند .

اما وی با ابراز خورسندی گفت که باحفر چاه ها مردم میتوانند به سهولت به آب آشامیدنی دسترسی پیداکند .

نیک محمد دهقان گفت: درقریه آن ها پانزده کیلومتر کانال پاک کاری میشود که برای زارعین حایز اهمیت زیاد است.

رئیس احیا وانکشاف دهات جوزجان میگوید که درسال جاری بیش از سه صد حلقه چاه نیمه عمیق در مربوطات این ولایت حفرگردیده واضافه از ده هزار خانواده به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کرده اند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا