اخبارامنیت

افغانستان دومین کشور مرگبار برای روزنامه ‌نگاران

کابل/ ۳جدی/ باختر

براساس گزارش تازه از سوی کمیته حفاظت از خبرنگاران منتشر شده است، افغانستان پس از مکسیکو دومین کشور مرگبار برای روزنامه‌نگاران است.

به گزارش آژانس باختر: کمیته حفاظت از خبرنگاران در گزارش که امروز منتشر کرد گفته است در سال جاری میلادی، کم از‌کم ۳۰ روزنامه‌نگار در جهان کشته شده اند ، پس از مکسیکو بیشترین خبرنگاران در افغانستان، سوریه و فلیپین کشته شده اند.

براساس آمار کمیته حفاظت از خبرنگاران، در سال جاری پنج خبرنگاردر مکسیکو، چهار نفر در افغانستان، چهار نفر در سوریه، سه نفر در فلیپین، دو نفر در هاندوراس، دو نفر در هند، دو نفر در عراق، یک نفر در بنگله‌دیش، یک نفر در باربادوس، یک نفر در کلمبیا، یک نفر در ایران، یک نفر در نایجریا، یک نفر در پاراگوئه، یک نفر در سومالیا و یک نفر دیگر در یمن کشته اند.

 در گزارش این کمیته گفته شده است که روزنامه‌نگاران در این کشورها به دست باندهای تبهکار و گروه‌های شبه‌ نظامی به قتل رسیده‌اند.

جوئل سیمون؛ مدیر اجرایی کمیته حفاظت از خبرنگاران گفته است که براساس آمار، قتل خبرنگاران نسبت به سال گذشته میلادی دوبرابر افزایش را نشان می‌دهد و جامعه جهانی در مبارزه با مصووینت از مجازات عاملان قتل روزنامه‌نگاران موفق نبوده‌است.

 در این میان، افغانستان در ماه‌ها و هفته‌های اخیر گواه افزایش شدید ترور و مرگ خبرنگاران بوده است. در آخرین مورد، رحمت‌الله نیک‌زاد؛ خبرنگار الجزیره‌ و رییس اتحادیه خبرنگاران غزنی در مقابل خانه‌اش در مرکز این ولایت ترور شد. پیشتر فردین امینی؛ گوینده خبر تلویزیون آریانا در کابل جان باخت و مسوولان امنیتی، دلیل مرگ وی را خودکشی عنوان کردند. همچنین چندی پیش، ملاله میوند؛ گویند یک تلویزیون خصوصی در ننگرهار توسط افراد مسلح کشته شد.

 در ولایت هلمند نیز الیاس داعی؛ خبرنگار محلی رادیو آزادی در شهر لشکرگاه ترور شد. یما سیاووش جهره شناخته شده رسانه یی هم در کابل دریک رویداد تروریستی جانش را از دست داد.

 نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران، حکومت را در تامین امنیت خبرنگاران به بی‌توجهی متهم می‌کنند. حکومت افغانستان  طالبان را عامل این ترورها می‌داند.نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا