سیاست

محمد اشرف غنی رییس جمهور: لویه جرگۀ مشورتی صلح نقشه‌راه را برای حکومت ارائه کرده است که قدم ‌به‌ قدم عملی می‌ شود

کابل باختر 22 جوزا
محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان  امروز با داکتر زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در خصوص صلح افغانستان، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار که در قصر دلگشای ارگ انجام شد، شماری از سیاسیون و نمایندگان احزاب سیاسی، علما، اعضای جامعۀ مدنی، جوانان، زنان، نمایندگان بخش خصوصی، نمایندگان مردم در شورای ملی و تعدادی از مقام های بلندرتبۀ دولتی حضور داشتند.
رییس جمهور با تشکر از تلاش‌های داکتر زلمی خلیل‌زاد، گفت که لویه جرگۀ مشورتی صلح، نقشه‌راه را برای حکومت ارائه کرده است که قدم ‌به‌ قدم عملی می‌ شود.
وی همچنان افزود که هماهنگی حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا در خصوص روند صلح موجود است و نوع اطلاع‌دهی متقابل به‌صورت اساسی و دوامدار وجود دارد.
رییس جمهور کشور همچنان تصریح کرد که در بخش بین‌المللی نیز فضای نهایت مثبت برای یک افغانستان دارای صلح دایمی، ثبات و امنیت به‌وجود آمده است. وی افزود که بحث‌های سازنده در رابطه به صلح میان حکومت افغانستان، ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا جریان دارد و کشور آلمان نقش مهم تسهیل کننده خواهد داشت.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد که حکومت افغانستان برنامه های عملی را به هدف ایجاد اجماع منطقه یی روی دست دارد که با تطبیق آن اجماع منطقه یی مستحکم می‌ شود.
رییس جمهور گفت: هدف مشترک ما رسیدن به صلح پایدار و ختم خشونت‌ها می‌باشد و تنها با حرکت واقع‌بینانه و منسجم می‌توانیم به این هدف برسیم.
وی افزود که برگزاری انتخابات حتمی می‌باشد، چون بدون انتخابات ارادۀ ملت نمی‌تواند تمثیل شود.
سپس داکتر زلمی خلیل‌زاد از رهبری رییس جمهور تشکر کرد و گفت: اجماع بین‌المللی در رابطه به صلح افغانستان به‌وجود آمده است، به همین ترتیب نیاز است تا در سطح منطقه نیز اجماع به‌وجود آید. وی افزود که روند صلح به هماهنگی و همسویی ضرورت دارد.
داکتر خلیل‌زاد گفت: حالا وارد مرحلۀ جدید می‌شویم و نقش کشورهای منطقه در صلح افغانستان مهم است.
داکتر خلیل‌زاد گفت که با کشورهای منطقه بحث‌ها صورت گرفته و برای آنان اطمینان داده شده است که نقش کشورهای آنان در روند صلح افغانستان در نظر گرفته می‌شود.
در این دیدار، شماری از سیاسیون و نمایندگان احزاب سیاسی، علما، اعضای جامعۀ مدنی، جوانان، زنان، نمایندگان بخش خصوصی و نمایندگان مردم در شورای ملی، سوالات شان را در رابطه به صلح مطرح کردند و داکتر زلمی خلیل‌زاد به سوالات آنان پاسخ ارائه کرد.
در اخیر، رییس جمهور با ابراز تشکر از همۀ اشتراک کنندگان و نقش فعال‌شان، گفت: جامعۀ جهانی به این اجماع رسیده است که بالای افغانستان، کوتاه مدت نه بلکه وسط مدت و دراز مدت فکر کند.
وی افزود که ارادۀ ترک افغانستان بدون موجودیت یک نقشه راه واضح، وجود ندارد.# نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا