سیاست

موضوع حمله هکرها به صورت جدی پیگیری میشود / رییس مرکز اطلاعات و امنیت وزارت مخابرات و تکنالوژی می گوید که حمله هکرها به صورت جدی پیگیری می شود

کابل/ باختر/ 3 جدی
سه روز قبل وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کشور از یک حمله سایبری برفضای مجازی کشور خبرداده گفت که شماری از وبسایت های اداره های دولتی کشور مورد حمله سایبری قرار گرفته اند.
نصرت الله رحیمی سخنگوی آن وزارت درصحبت با رسانه ها  وقوع این حمله سایبری را تایید کرد و گفت که وبسایت وزارت های امورخارجه، داخله، زنان، معارف و وزارت معارف هدف این حمله بوده اند.
این مسئله سر و صدای را در داخل و خارج  ایجاد کرد و گفته شد که سیستم دفاعی فضای مجازی کشورضعیف بوده ومقام های تکنالوژی و فن آوری کشور نمی توانند حملات سایبری یا هکر ها را به صورت منظم و فوری دفع کند.
از این میان شرکت امریکایی "تریت کونکت"  که مقر آن درامریکا است و برای امنیت دفاعی سایبری کار می کند ادعا کرد که سیستم دفاعی امنیت فضای مجازی افغانستان ضعیف بوده و به این دلیل بوده است که هکرها به آسانی وارد فضای مجازی افغانستان شده و به وبسایت های اداره های دولتی آن کشور وارد شده اند.
اما مقام های وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کشور ادعاهای مبنی براینکه هکرها وارد وبسایت این اداره شده اند را رد کرده می گوید که سه روز قبل هکرها یک حمله سایبری را بر سیستم فضای مجازی کشورانجام دادند، اما به گفته آنان این حمله هکرها توسط مرکز اطلاعات وامنیت آن اداره شناسایی ودفع گردیده است.
زمریالی وفا ریس مرکزاطلاعات و امنیت وزارت مخابرات و تکنالوژی معلومات امروز درگفت و شنودی با آژانس خبری باخترگفت که درحال حاضروبسایت های تمام اداره های دولتی محفوظ  بوده و تحت نظارت آنان قرار دارد.
وی افزود که ریاست مرکزاطلاعات و امنیت این اداره به شیوه فن آوری پیشرفته امروز جهان مجهز بوده و آنان قادرند تا چنین حملات سایبری را دفع کنند.
اما این حمله ازطرف کدام کشور و به چه هدفی صورت گرفته؟
رییس مرکزاطلاعات و امنیت وزارت مخابرات در این رابطه می گوید، تا کنون آدرس و هدف دقیق این حمله سایبری که از طرف کدام کشورو به چه هدفی  صورت گرفته است مشخص نشده و تحقیقات برای شناسایی آنان جریان دارد.
آنان می گویند که این موضوع به صورت جدی درحال  پی گیری است و نتایج آن تا ده روز دیگر اعلام خواهد شد.
گفته می شود که هکرها معمولاً این نوع حملات را به منظور دسترسی به اطلاعات مهم سازمان ها و کشورها انجام می دهند.
اما مسوولان شرکت "تریت کونکت" امریکایی این حمله سایبری را به کشور چین نسبت داده اند، ادعایی که از طرف مقام های وزارت مخابرات رد شده است.
حمله برفضای مجازی کشورموضوع تازه نیست هکرها درگذشته نیز فضای مجازی کشور را مورد حمله سایبری قرار داده اند، ازجمله درسال 2012 هکرها کنترول وبسایت شورای امنیت را دردست گرفتند که این موضوع بحث امنیت شبکه و فضای مجازی درکشور را حساس کرد.
وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می گوید که درحال حاضر هکرها درافغانستان فعال بوده و هر روز تلاش می ورزند وارد فضای مجازی کشور شوند.
ولی برای رفع این تهدیدها یک کمربند امنیتی قوی را در مرکز اطلاعات و امنیت  آن اداره ایجاد کرده اند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا