سیاست

متن سخنرانی محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در نشست فوق‌العادۀ سران سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی (OIC)

کابل باختر 23 قوس
متن سخنرانی محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در نشست فوق‌العادۀ سران سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی  (OIC)
رئیس‌جمهور اردوغان، جناب سکرترجنرال (سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی)، حضرات عالی، جلالت‌مآبان!
ما در یک برهۀ تاریخی بی‌سابقه که توجه امت اسلامی و به همین‌سان جهان، به قدس، حرم شریف و حقوق مردم فلسطین معطوف گردیده‌است، قرار داریم. اجماعی که بین امت اسلامی وجود دارد، دلگرم‌کننده است؛ طوری‌که جاده‌ها و دولت‌ها، مساجد و رسانه‌ها، مردم و رهبران، مردان و زنان، پیر و جوان با یک‌صدای‌ واحد صدا بلند می‌کنند. قدس، قبله‌ی نخست ما و به‌مثابه حرم شریف و سومین مسجد مقدس مسلمانان، هستۀ مرکزی هویت ما به‌عنوان مسلمانان را شکل داده و سمبول‌های کلیدی تمدن اسلامی‌مان محسوب می‌گردند. قلب هر افغان در همدردی و همدلی با برادران و خواهران فلسطینی مان می‌تپد.
به‌همین ترتیب، تأکید بین‌المللی بر قطع‌نامه‌های سازمان ملل‌متحد در مورد ضرورت یک راه‌کار عادلانه و پایدار که حقوق مردم فلسطین را به داشتن یک دولت رسمی تأمین نموده و جایگاه قدس و حرم شریف را تثبیت نماید، نیز موجب خوشنودی می‎باشد. هم‌سویی و سازگاری بین جهان اسلام و در پیمانه‌ی بزرگ‌تر جهان، هیچ‌گاه به‌این اندازه عالی نبوده که بیان‌گر احترام به جایگاه ویژۀ قدس در طول تاریخ مسیحیت، اسلام و یهودیت می‌باشد. فلسطین یک‌بار دیگر مورد توجه قرار گرفته‌است.
احترام و بردباری که رهبران گذشته‌مان از خویش نشان دادند، از حضرت عمر فاروق گرفته تا خلیفه عبدالملک – کسی که مسجدالاقصی را اعمار کرد – تا صلاح‌الدین ایوبی و سلطان سلیمان اول؛ از عمق و وسعت اسلام به‌عنوان یک تمدن و فرهنگ سخن می‌گوید.
به‌نظر من، فرصتی که امروز مساعد شده‌است باید به‌پنج طریق ملموس مورد استفاده قرار گیرد:
نخست – هم‌بستگی موجود در راستای ترتیب‌نمودن یک پلان جامع برای کمک به مردم و حکومت فلسطین مورد استفاده قرار گیرد. اقدامات کوچک و پروژه‌های پراگنده کافی نیستند.
دوم – از قانون بین‎المللی برای تدوین یک نقشۀ‌راه جامع جهت تطبیق ابتکار صلح عربی در راستای دست‌یابی به صلح پایدار و عادلانه برای فلسطین و منطقه استفاده صورت گیرد.
سوم – مشارکت و راه‎اندازی یک گفتگوی فشرده بین مسیحی‌یان و مسلمانان، با استقبال از حمایت پاپ، هم‌چنین بین مردم و حکومت‌های اعضای کلیدی شورای امنیت سازمان ملل‌متحد از جمله خود ایالات متحدۀ امریکا روی ضرورت برای صلح و احترام به قانون بین‌المللی.
چهارم – بهره‌گرفتن از ابتکار سیاسی برای خاتمه‌بخشیدن به منازعات و درگیری‌های داخلی بین مسلمانان که مستلزم نشان‌دادن رهبری درست [واقعی] می‌باشد، و این مجلس عالی‌رتبه باید توانایی اثبات این رهبری را داشته‌باشد.
پنجم – اعادۀ تاریخ اسلام به‌مثابۀ تمدن بردباری، گفت‌وگو، رد خشونت و اعمال تروریستی که ما مسلمانان بیش‌ترین تلفات را در اثر آن متحمل شده‌ایم. ما افغان‌ها به صورت بی‌اندازه‌ی از این‌گونه اعمال خشونت‌بار متضرر شده‌ایم.
در نتیجه، تمایل دارم از رئیس‌جمهور اردوغان به‌خاطر این ابتکار حکومت ترکیه و ترتیب و تنظیم عالی نشست مذکور و هم‌چنان از دارالانشای سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی به‌منظور حمایت به موقع شان، ابراز امتنان کنم.
ختم/ ذبیح

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا