فرهنگ

جهنده زيارت شاه ولايتماب برافراشته شد

كابل/1/حمل/باختر

جهنده زيارت شاه ولايتماب حضرت علي(رض) امروز در ميان شور و شوق هزاران تن از هموطنان ما در شهر مزار شريف برافراشته شد و همزمان با آن ميله باستاني گل سرخ آغاز گرديد.

به گزارش خبرنگار اعزامي آژانس باختر از شهر مزارشريف، در مراسم برافراشتن جهنده زيارت شاه ولايتماب مارشال محمد قسيم فهيم معاون اول رياست جمهوري، عده یی از اعضاي كابينه، استاد عطا محمد نور والي بلخ،‌ تعدادي از نماينده گان مردم در شوراي ملي، اعضاي شوراي ولايتي بلخ و مهمانان از كشورهاي تركمنستان، ازبكستان و تاجكستان و هزاران تن از هموطنان از سراسر كشور شركت داشتند.

در آغاز دخت شش ساله يي افغان مقيم كانادا آيت چند از كلام الله مجيد را قرائت نموده و براي صلح و آرامش در كشور دعا كرد.

 استاد عطا محمد نور والي بلخ به عنوان سخنران اول اين مراسم ضمن آنكه آغاز سال جديد 1391 هجري خورشيدي را به ملت افغان تبريك گفت به برخي از دستاوردهای حاصله در ولايت بلخ در جريان سال 1390 اشاره كرد. او گفت، مسوولين ولايت بلخ در جريان سال 1390 توانستند براي ششمين سال آن ولايت را از لحاظ كشت خشخاش در حد صفر نگهدارند و از لحاظ انجام وظايف امنيتي و تامين امنيت متكي به خود باشند.

والي بلخ، از بلخ به عنوان ولايتی ياد كرد كه وحدت ملي، آزادي بيان و حقوق مدني در آن به بهترين وجه تامين است.

او بار ديگر بر اين نكته تاكيد نمود كه روند صلح و مذاكراه بايد بر بنياد عدالت، ‌آزادي،‌ دموكراسي و تامين حقوق عادلانه همه اقوام و شهروندان كشور باشد و دستاوردهاي ده سال گذشته زير سوال برده نشود.

ضمناً"‌ والي بلخ از دولت خواست تا عاملين قتل هاي زنجيره يي كه جان شماري از شخصيت ها و چهره هاي جهادي را گرفته است شناسايي و به پاي ميز محاكمه كشانده شوند.

قابل ذكر است كه والي بلخ مراسم جشن نو روز سال 1391 را مصادف با پنجهزار و ششصد و نود و يك مين سال روز ايجاد بلخ دانست.

مارشال محمد قسيم فهيم، معاون اول رياست جمهوري در سخنراني خود نو روز را يكي از كهن ترين جشن هاي ملي در كشور خواند كه از سوي سازمان يونسكو به عنواني يك روز جهاني و بين المللي ثبت گرديده است. موصوف ضمن آنكه اين روز را براي تمام مردم افغانستان تبريك گفت از كار نيرو هاي امنيتي در كشور سپاس كرد و اظهار داشت كه تجربه چند سال گذشته نشان ميدهد كه نيروهاي امنيتي ما از عهده تامين امنيت در كشور بدر آمده ميتوانند او امنيت را در بخش هاي عظيم كشور خوب توصيف نمود كه كار عمران و بازسازي در آن به گونه مطلوب ادامه دارد.

مارشال فهيم تجهيز نيروهاي امنيتي را با اسلحه مدرن يك ضرورت مبرم دانست و اظهار توقع كرد كه جامعه جهاني به ادامه همكاري هاي شان در اين راستا ادامه دهند.

مارشال فهيم ياد آور شد كه ما سال گذشته جرگه عنعنوي را در كابل برگزار نموديم در اين جرگه نمايندگان مردم شروط را براي عقد سند استراتيژيك با ايالات متحده امريكا تصويب كردند و كار روي تكميل طرح سند استراتيژيك با امريكا ادامه دارد اين سند با در نظرداشت منافع ملي افغانستان و منافع طرفين به امضا خواهد رسيد.

مارشال فهيم به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي افغانستان اين اطمينان را بار ديگر تكرار كرد كه امضا سند استراتيژيك هيچ آسيب و يا ضرري را متوجه كشورهاي همسايه و يا كشور ديگري نخواهد ساخت.

مارشال فهيم گفت همسايگان ما بايد بدانند كه موجوديت افغانستان با ثبات و پيشرفته به نفع منطقه و جهان ميباشد زيرا توسعه همكاري هاي تجارتي، فرهنگي و اجتماعي كشورهاي منطقه در واقع در گرو امنيت در افغانستان ميباشد.

معاون اول رياست جمهوري بار ديگر تاكيد كرد كه دولت جمهوري اسلامي افغانستان بايد نقش مديريت در مذاكرات صلح با مخالفان مسلح را داشته باشد.

 بعدآً‌ قومانده برافراشته شدن جهنده توسط معاون اول رياست جمهوري كه توأم با شليك 21 فير توپ بود صادر شد.

در جريان اين مراسم دو لوح تقدير كه از سوي انجمن مهاجران و پناهنده گان افغان مقيم اروپا و ديگری از سوي انجمن بشر دوستان افغان و اروپا براي استاد عطامحمد نور به پاس خدمات شايسته وي ارسال شده است از سوي مارشال فهيم به موصوف اهدا شد.

مراسم با دعائيه یی از سوي قاري شير احمد انصاري خاتمه يافت.

طبق يك خبر ديگر: جهنده زيارت سخي شهر كابل امروز در حضور داشت انجنیرمحمد يونس نوانديش شاروال كابل، صادق مدبر رييس اداره امور و دارالانشای شوراي وزيران،‌ عده یی از نماينده گان مردم در شوراي ملي و جمعي از كثيري از شهروندان كابل بر افراشته شد.

صادق مدبر در سخنراني خود حلول سال نو هجري خورشيدي را به نماينده گي از دولت جمهوري اسلامي افغانستان تبريك گفته، به پارهء از دستاوردهاي دولت در سال گذشته اشاره نموده اظهار اميدواري كرد كه مردم و دولت جمهوري اسلامي افغانستان در سال روان خورشيدي دستاوردهاي بيشتري را ازآن خود سازند.

همچنان محمد يونس نوانديش شاروال  كابل در اين مراسم به برخي از برنامه هاي شاروالي كابل كه قرار است در جريان سال 1391 اجرا گردد ياد آور شد و خواستار همکاری شهروندان در تطبيق اين پروژه ها گرديد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا