جامعه

چرا بازار فروشنده های مواد عید امسال رونق ندارد

کابل/باختر/23 اسد
با آنکه روز های انگشت شماری به عید سعید اضحی باقی مانده است اما شهروندان به انسانهای ماشینی (روباط) می مانند که بطور اتومات در حرکت اند نه شوق برای خریداری دارند و نه طرف مواد اولیه به علاقه نگاه میکنند، به گونه بی تفاوت از برابر فروشنده ها عبور میکنند از این رو بازار فروش میوه خشک و کیک و کلچه در شهر کابل در آستانه این عید کمرنگ و کار و بار فروشنده ها پرچو است .
یک تن از فروشنده ها که از ذکر نام خود خودداری کرد میگوید که یک و نیم ماه پیش مواد مورد نیاز مردم را با سرمایه های هنگفتی فراهم کرده است ، اما اکنون که یک هفته به عید مانده کمتر شهروندان برای خریداری مواد مورد نیاز عید به بازار ها می آیند .
حاجی محمود خان دکان دار میوه خشک مندوی کابل به خبرنگار آژانس باختر گفت بازار فروش مثل عید های گذشته پر رونق نیست .
وی اضافه کرد در گذشته در شب ها و روز های  نزدیک به عید بازار مندوی جمع و جوش خاص داشت مردم در مندوی به گونه چشمگیر دیده میشد اما در این روز ها که عید نزدیک است کار و بار رونق ندارد و مردم هم چندان در بازار دیده نمی شود.
شاید حوادث و رویداد های امنیتی و حملات دشمنان بر نقاط مختلف کشور بالا روحیه مردم تاثیر کرده باشد .
وی افزود که مساله غزنی ، کشته شدن سربازاران اردوی ملی که هر کدام مادر  پدر ، خواهر و برادر دارند میتواند دلیل بی علاقه گی مردم نسبت به عید باشد .
این دکاندار افزود، خود مقام های وزارت دفاع و داخله اعتراف کردند که بیش از صد سرباز شهید داده اند، حال شما محاسبه کنید که صد سرباز ، صد مادر ، صد پدر ، صد خواهر ، صد برادر و سایر اعضای خانواده دارند پس همه درد دارند. به گفته شاعر دری زبان، چو عضو به درد آورد روزگار- دیگر عضو ها را نماند قرار.
یک فروشنده کلچه و کیک در ساحه پل باغ عمومی به آژانس باختر گفت که بر خلاف عید های قبل در فروشات شان کاهش چشم گیری به وجود آمده است.
وی اضافه میکند مردم یک نان خشک را در غزنی به مشکل بدست میاورند خوردن کلچه برما حرام است .
وضعیت ناهنجار امنیتی در برخی ساحات کشور به خصوص شهر غزنی را سبب بی روحیه شدن مردم نسبت به روز های ملی و مذهبی میداند و میگوید،  در حالیکه مردم انتظار داشتند تا روز های عید را مثل عید رمضان در فضای صلح و آشتی سپری کنند اما حمله طالبان بالای شهر غزنی  و شهادت ده ها تن از شهروندان به خصوص جوانان اردوی ملی و افراد ملکی روان همه را متاثر کرده است.
چهره زشت و آشتی ناپذیر طالبان را یکبار دیگر نمایان کرد.
سید یحیی معلم یکی از مکاتب  شهر کابل گفت که حالت مردم غزنی را همه با گوشت و پوست احساس میکنند و درک میکنند که بالای هموطنان ما در غزنی چه میگذرد .
وی بیان کرد : در چنین حالت با کدام روحیه به خریداری سودای عید و یا با کدام دل خوش برای تجلیل از عید اماده گی بیگیریم ، همه کسانیکه در جنگ کشته میشوند فرزندان ما است.
وی از مخالفان مسلح خواست تا از کشتن مردم و سوختاندن اماکن دولتی و یا خصوصی دست بردارند.
چون همه دارایی ملت و مال بیت المال است به آتش کشیدن اماکن دولتی و شخصی توسط طالبان یک عمل دور از انسانیت و اسلامیت است .
عظیمه معلم در یکی از لیسه های دختران شهر کابل نیز علت کمرنگ بودن بازارها  و عدم علاقه مردم را به خریداری ناشی از  نگرانی های وضعیت امنیتی در نقاط مختلف کشور میداند و میگوید که دولت باید برای حفظ امنیت و مصئونیت سر ومال مردم بکوشد یکی از مسوولیت دولتمردان و سیاست مداران حفظ جان و مال مردم است او همچنان از مخالفان مسلح خواست تا صلح کنند به جنگ و برادر کشی در کشور پایان دهند .
به هر صورت مردم کشور در روز های که امید فراوانی به تامین صلح داشتند و نسبت به هر زمان دیگر باور شان به صلح میان طالبان و دولت بیشتر شده بود اما با حمله طالبان بر شهر غزنی و برخی از ساحات دیگر کشور این آرزو و امید شان به یاس مبدل شد .
مردم کشور آرزو دارند که گلیم پدیده جنگ هر چه زودتر از کشور برچیده شود تا آنان بتوانند در فضای امن و صلح زندگی کنند .
نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا