سیاست

معاون رییس جمهور: بورسیه جوانان افغانستان در مقاطع تحصیلی از هر کمک دیگر ارزشمندتر است

کابل باختر27 سرطان
اعضای هیئت قزاقستانی که به منظور اخذ امتحان از داوطلبان بورسیه در آن کشور به افغانستان آمده اند از سوی قانونپوه سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری با اهدای لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: معاون رییس جمهور در این دیدار با قدردانی از دولت و مردم قزاقستان به خاطر پذیرش در حدود هزار تن از جوانان افغانستان به منظور تحصیل در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی اظهار داشت: «برای مردم و دولت افغانستان در شرایط فعلی بورسیه کردن جوانان با استعداد از هر کمک دیگر حتی کمک های تسلیحاتی و نظامی مهم تر است. »
وی افزود: «هزار جوان تحصیل کرده در کشور قزاقستان سرمایه بزرگ برای افغانستان خواهند بود که در بازسازی کشور نقش خواهند گرفت و بخشی از انتظارات مردم افغانستان را رفع خواهند کرد. »
معاون رییس جمهور هم چنین گفت: « در زمانی که در وزارت تحصیلات عالی بودم، اولین توافقنامه همکاری بورسیه میان دو کشور به امضا رسید و اولین  گروه داوطلبان بورسیه در آن زمان به کشور قزاقستان اعزام گردیدند که اینک فارغ شده اند. »
وی اضافه کرد: «امیدواریم که دولت قزاقستان در راستای کمک های ارزشمند خود به دولت و مردم افغانستان زمینه فراهم آوری بورسیه در مقاطع ماستری و دکتورا رشته های مرتبط را نیز برای داطلبان افغان فراهم کند. »
در این دیدار هم چنین یکی از اعضای هیات قزاقستان گزارشی از وضعیت دانشجویان افغان مقیم قزاقستان ارایه کرد و گفت: 200 تن در رشته وترنری، 200 تن در بخش های تخنیکی، 45 تن در بخش پولیس سرحدی، 75 تن مربوط وزارت داخله افغانستان و متباقی افراد در رشته های اجتماعی و حقوق مشغول به تحصیل هستند و یا فارغ شده اند.
وی افزود: «هم چنین در بخش ماستری نیز دانشجویانی از افغانستان در دانشگاه های قزاقستان مشغول به تحصیل هستند که اولین گروه آنان در سال جاری از این مقطع فارغ شده اند. »
وی هم چنین خبر داد که به زودی کمیته مشترک میان دو کشور ایجاد می شود که در زمینه حضور بیشتر افغان ها در قزاقستان به منظور تحصیل از جمله در مقطع دکتورا گفتگو خواهد کرد.
گفتنی است اعضای هیئت متذکره از سوی معاونت دوم  ریاست جمهوری با اهدای لوح مورد تقدیر و سپاس قرار گرفتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا