جهان

مقام امریکایی: گفت گوها با طالبان پیشرفت کرده است

واشنگتن – صدای امریکا – 31 جوزا
امریکا می گوید پیشرفت‌هایی در مذاکرات با طالبان به دست آمده است که می‌تواند زمینه را برای نهایی کردن پیش‌نویس توافقی با این گروه فراهم کند.
رودنی هنتر، هماهنگ کننده امور سیاسی امریکا در سازمان ملل متحد گفته است که این پیش‌نویس در برگیرنده تعهد طالبان خواهد بود که اجازه ندهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری استفاده شود.
هنتر که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت می‌کرد، گفت که پس از نهایی شدن این پیش‌نویس، در مورد چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان بحث صورت خواهد گرفت. با این حال، او تاکید کرد که حضور نیروهای خارجی در افغانستان، مشروط به وضعیت افغانستان خواهد بود.
او گفت: "امریکا در مذاکرات خود با گروه طالبان در راستای مبارزه با تروریزم، به دستاوردهایی نایل آمده است و ممکن است به زودی در موقعیتی قرار گیرد تا مسودۀ یی را که حاوی تعهدات طالبان است، نهایی کند."
روز سه شنبه، یک سخنگوی گروه طالبان در تویتر خود نوشته بود که در گفت گوها با امریکا، روی مساله خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به توافق رسیده اند؛ اما این ادعا از سوی زلمی خلیلزاد، فرستاده امریکا برای صلح افغانستان رد شد.
هنتر نیز گفت: " امریکا به طالبان تصریح کرده است که آماده کاهش نیروهای نظامی در افغانستان است؛ اما روی رقم نظامیان و یا یک جدول زمانی خروج به توافق نرسیده ایم. موضع نهایی نیروهای خارجی، با دولت و پس از توافق صلح تعیین خواهد شد."
این اظهارات دیپلمات امریکایی در حالی بیان می شود که جوزف دنفورد، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده چندی پیش تاکید کرد که تا زمان حل مشکل تروریزم، نظامیان امریکایی افغانستان را ترک نخواهند کرد.
در مذاکراتی که امریکا با گروه طالبان آغاز کرده است ، چهار موضوع مورد بحث است که شامل اطمینان دهی طالبان برای عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشور دیگری، چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، گفت گوهای بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس دوامدار می‌شود.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا