جهان

همزمان با کرونا یک ویروس ناشناخته دیگر چند هزار ایتوپیایی را کشت

ادیسه بابا/ العربیه / 16 حوت/ باختر
در حالی که همه جهان درگیر ویروس کرونا شده است، ایتوپیا شاهد ظهور ویروس کشنده‌تری است که تا کنون جان بیش از دو هزار نفر را در این کشور گرفته است. مبتلایان به این ویروس که هنوز هیچ اطلاعی درباره آن وجود ندارد و نامی برایش تعیین نشده است، دچار خونریزی از چشم، دهان و بینی می شوند و جان می‌بازند.
به گزارش وبگاه dailymedicalinfo مردم کشور افریقایی و فقیر ایتوپیا در پی مرگ چند هزار شهروند این کشور به دلیل یک بیماری ناشناخته در ترس و نگرانی شدید به سر می‌برند. در افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، سفیدی چشم به رنگ زرد تغییر می کند و کف دستانشان نیز زرد می‌شود.
پس از مدتی چشم، دهان و بینی این افراد خونریزی می کند و به بی‌خوابی و بی‌اشتهایی مبتلا می شوند و پس از آن می‌میرند.
این علایم برای اولین بار در میان ساکنان روستایی در نزدیکی یک پروژه گاز طبیعی دیده شد. این پروژه را یک شرکت چینی در منطقه متعلق به سومالیا در خاک ایتوپیا عملی می‌کند. در روزهای گذشته تعداد زیادی از افرادی که در نزدیکی این پروژه زندگی می‌کنند، دچار این علایم شده و جان باخته‌اند.
از این شرکت اکتشاف و حفاری نفت و گاز طبیعی به عنوان مرکز انتشار این بیماری یاد شده است، به ویژه اینکه پسمانده های کیمیایی این شرکت آب نوشیدنی منطقه را آلوده کرده است و این سموم می‌تواند در فصل بارش باران بیشتر هم شود.
براساس آمارها از زمان آغاز به کار این پروژه در سال 2014 تا کنون بیش از 2000 نفر در گروه‌های سنی مختلف در منطقه با علایم مشابه جان باخته‌اند.
روزنامه گاردین گزارش کرده است  که شکایت‌های بسیاری از مرگ و میر در منطقه و جایی که این پروژه نفت و گاز در حال اجراست، دریافت کرده است. این روزنامه نوشت که شرکت چینی از نوعی مواد کیمایی استفاده می‌کند که به سلامت شهروندان و مردم منطقه آسیب می‌زند.
این بیماری‌ بخشی از سلسله بیماری‌های ناشناس است که به تازگی در این منطقه دیده شده است و پیش از آن در ایتوپیا مشاهده نشده بود.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا