اخبارامنیتگزارش ها

تاکید سخنگوی طالبان بر ادامۀ جنگ در کشور

کابل/ ۲۰جوزا/ باختر

سخنگوی گروه طالبان گفته است که آن گروه به جنگ شان در برابر نظام موجود در افغانستان ادامه می دهند.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ در حالی که دولت افغانستان برای تقویت هرچه بیشتر روند صلح در کشور تلاش دارد و برای ختم خشونت و حفظ حیات مردم، بارها از طالبان خواسته است که آتش بس را بپذیرند و وارد گفت وگوهای معنا دار با دولت افغانستان شوند.

ذبیح الله مجاهد به «فارین پالیسی» گفته است: ما دو هدف عمده داریم، اولی این است که همۀ نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند و دومی که بسیار مهم است، این است که ما باید یک دولت اسلامی را تشکیل دهیم که شامل همه افغانان ‌ باشد.

سخنگوی طالبان دربارۀ احتمال توقف جنگ با خروج، نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان گفته است: اگر نیروهای خارجی خارج هم شوند، هدف دوم ما باقی می‌ماند و آن ایجاد یک دولت اسلامی در افغانستان است و اگر به آن دست پیدا نکنیم مجبور خواهیم بود که تا رسیدن به این هدف خود به جنگ ادامه دهیم.

این گفته ها واضح می کند که طالبان از هدف اصلی شان که احیای مجدد امارت اسلامی است کوتاه نیامده اند.

حرف دیگر در گفته های ذبیح الله مجاهد قابل مکث است و می توان آن را یک خود فریبی خواند، مسئلۀ ادامۀ روابط میان طالبان و پاکستان است، او گفته است که رابطه يی میان پاکستان و طالبان وجود ندارد.

در حال حاضر شورای کویته که هستۀ رهبری طالبان است، در پاکستان فعال است، رهبران این گروه در پاکستان بسر می برند و هیئت سیاسی طالبان در دوحه منظم به پاکستان برای گرفتن مشورت رفت و آمد  دارند، شیخ عبدالحکیم  حقانی، رییس هیئت گفت وگو کنندۀ طالبان درست یک ماه در پاکستان بود و تازه به دوحه برگشته است، پس مجاهد از چه انکار می کند و از کدام واقعیت فرار می کند؟

وی در بارۀ «ملا هبت‌الله آخندزاده» رهبر آن گروه گفته است که گویا او در پاکستان نیست بل در افغانستان حضور دارد، اما به دلایل امنیتی امکان ارتباط او با رسانه‌ها نیست.

این در حالی است که مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که ملا هبت الله یک سال است که در انظار دیده نشده است، حرف های وجود دارد که او در انفجاری که یک سال قبل در یک مسجد در کویته اتفاق افتاد، کشته شده است.

اگر ملا هبت الله زنده است، لازم بود حداقل یک بار در انظار ظاهر می شد تا ادعای داکتر محب مشاور امنیت ملی غلط ثابت می شد، در حالی که با ادامۀ غیابت ملا هبت الله، حرف مطرح شده ازسوی مشاور امنیت ملی افغانستان می تواند به یقین مبدل شود که ملا هبت الله دچار یک سرنوشت مبهم شده است.

باید گفت که پاکستان دو سال تمام خبر مرگ ملا محمد عمر بنیان گزار طالبان را  از نزدیکترین دوستان او منجمله خانوادۀ او پنهان کرده بودند. تحلیل سیاسی  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا