سیاست

بیانیۀ صلاح الدین ربانی وزیر امور کشور در اجلاس فوق العادۀ سران کشورهای همکاری های اسلامی

کابل باختر 23 قوس
بیانیۀ صلاح الدین ربانی وزیر امور کشور در اجلاس فوق العادۀ سران کشورهای همکاری های اسلامی
جلالتمآب رئیس جمهور رجب طیب اردوغان
جنابعالی سکرتر جنرال
وزرای محترم
خانمها و آقایان،
در آغاز، مراتب سپاسپگذاری خود را به رجب طیب اردوغان رئیس جممهوری ترکیه بخاطر راه اندازی این نشستِ فوق العادۀ سازمانِ همکاریهای اسلامی، ابراز میدارم.
این نشست، پیرامون یک مسئلۀ بسیار مهم برگزار میگردد، مسئله ای که نه تنها موجبِ نگرانی جدی جهانِ اسلام بوده، بلکه اسباب نگرانی شدید جامعۀ بین المللی را نیز فراهم ساخته است.
مشکل حل ناشدۀ فلسطین، به عنوانِ مسئله ای دشوار وچالش برانگیزی شناخته میشود که جامعۀ بین الملل امروز با آن مواجه است. از چندین دهه به این سو، جامعۀ جهانی در جستجوی یافتن یک راه حل قابل قبول و فراگیر به کشمکش ومنازعه میان فلسطین و اسرائیل بوده است، راه حلی که بتواند شالوده وبنیادِ صلح وامنیت پایدار را بر اساس طرحِ ایجادِ دو دولت در منطقه، پی ریزی نماید.
طی سالیان متمادی، تلاشهای گوناگونِ بین المللی به شمول مساعی مبذول شده توسطِ سازمان ملل، سازمان همکاریهای اسلامی، گروه کوارتِت و اتحادیۀ کشورهای عربی، از آوردن هرگونه تغییری در وضعیتِ جاری و نیز در امرِ از سرگیری گفتگوهای مستقیم میان دوطرف که برای دست یابی به پیشرفت از اهمیت فوق العاده برخوردار است، ناکام  و ناموفق بوده اند.  با درنظرداشتِ یک چنین چشم اندازِ ناخوش آیند، اوضاع با تصمیم یک جانبۀ هفتۀ گذشته در راستای برسمیت شناختنِ بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، بیش از پیش پیچیده تر شده است.
طوریکه از سویِ رهبری دولت وحدتِ ملی جمهوری اسلامی افغانستان یک هفته قبل تاکید گردید، ما معتقد هستیم که این تصمیم در مغایرت و تناقض با قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل قرار داشته و چشم انداز یک راه حلِّ عادلانه، همه جانبه و پایدار برا ساسِ طرحِ تشکیل دو دولت در فلسطین را شدیداً خدشه دار میسازد، طرحی که بنابر دیدگاهِ اکثریت جوامع بین الملل، یگانه راه قابل قبول درجهت  دست یافتن به پیشرفت وتقدُّم به مشکل فلسطین است.
به عنوان کشوری که دارای روابطِ دوجانبۀ استراتیژیک با ایالات متحدۀ امریکا در راستای شکست دادن تروریزم وبرقراری ثبات، صلح و امنیت پایدار درکشور خود و منطقه میباشد، ما نگرانیهای جِدی و موضع روشن خود را در قبال تصمیمِ برسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل، به شُرکایِ امریکائی خویش، ابراز کرده ایم.
در این وضعیتِ بحرانی، مسئولیت بدوش همۀ ما در سازمان همکاریهای اسلامی، سازمان ملل، اتحادیۀ اروپا، اتحادیۀ عرب و همچنان شرکاء و طرفهای ذینفع در جامعۀ بین الملل است تا شانه به شانه، باعزم قاطع و با روحیۀ تازۀ همکاری برای ایجادِ تغییر در حالتِ کنونی کار نموده مساعی لازم را در جهتِ آماده ساختنِ بستر و محیط مناسب پیرامونِ حل وفصل مسائل مهمِ باقیمانده در منازعۀ فلسطین واسرائیل، بخرج دهیم.
ما بایست این تلاشها ها را نه تنها به عنوان مسئولیت اخلاقی، دینی و قانونی خود به منظور پایان دادن به درد و رنج برادران و خواهران فلسطینی خویش مبذول داریم، بلکه با درکِ این حقیقت که یافتن راه حلِّ عادلانه و همه جانبه به مشکل فلسطین، تأثیر عمیقی در ایجاد و گسترش صلح، امنیت و ثبات در منطقه و فراتر از آن دارد، به کار وفعالیت در زمینه ادامه دهیم.
فراتر از جنبۀ سیاسی مشکلات  مردم فلسطین، رویکرد جدید جامعۀ جهانی باید روی بهبود شرایط اجتماعی-اقتصادی و بشری نیز متمرکز باشد.
به همین شکل، بسیار ضروری است که حکومت اسراییل بصورت فوری توسعۀ  شهرک سازی اش را متوقف ساخته  و به تخطی سیستماتیک از حقوق اساسی مردم فلسطین  نقطۀ پایان گذارد و مانع دسترسی آنها به نیازهای اساسی مانند غذا، آب، دارو، و برق نگردد.
باید بگویم که چنین اقدامات، تخطی از قانون بین المللی بوده، حقوق بشر را نقض، و صلح و ثبات را تضعیف مینماید.  تمام تلاشها باید بخرج داده شود تا محیط مساعد برای مذاکرات مستقیم و نتیجه محور میان طرفهای ذیدخل ایجاد شود.
آقای رییس!
بیت المقدس در طول سالهای متمادی، از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، چنانچه اولین قبلۀ مسلمانان بود و در عین حال بخش متمم هویت فرهنگ ها و مذاهب مختلف را نیز در خود حمل نموده است.

آنطوریکه  توسط جامعۀ جهانی در چند روز گذشته بازتاب یافته، هرگونه تصمیمی که در رابطه با موقف بیت المقدس بیرون ازپارامتر های موافقت  همه جانبه میان فلسطین و اسراییل اتخاذ گردد، در حل موضوع دو دولت موثر نخواهد بود.
ما امیدوار هستیم که ادارۀ جدید امریکا روی  تصمیم اخیر خود تجدید نظر نماید تا به یک توافقِ جامع و پایدار دست یابیم؛ توافقی که بتواند زندگی مسالمت آمیزی را همراه با صلح و همزیستی میان فلسطین و اسراییل  به ارمغان آورد.
دراینجا میخواهم همبستگی و حمایت مردم و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان را با برادران و خواهران فلسطینی خویش یکبار دیگر اعلام بدارم.  امروز ما با تعهد کامل از تلاش برحق و پایدار آنها برای رسیدن به حقوق مسلم  شان دفاع میکنیم که همانا زندگی در صلح، امنیت، عزت، و از همه مهمتر حق استقلال و دولت کامل است.
ختم/ ذبیح
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا