اخبارجامعه

تنها شهروند یهودی افغانستان درحال ترک کشوراست

کابل/ ۱۶ حمل /باختر

زابلون سیمانتوف تنها شهروند یهودی افغانستان با افزایش ناامنی ها نگران جانش است و می خواهد ازاینجا برود.

زابلون شصت وهفت ساله درهرات متولد شد. اوچندی می شود به دلیل ناامنی ها به کابل پناه آورده است.

او به آژانس باخترگفت که ازوقتی شنیده نظامیان خارجی افغانستان را ترک می کنند، بیشتر نگران جانش شده است وقصد دارد به اسراییل برود.

زابلون سیمانتوف به این باوراست که پس ازخارج شدن نظامیان خارجی ازافغانستان، طالبان او را یا می کشند ویا هم لت و کوب می کنند و ازافغانستان برون می کنند.

این شهروند یهودی، آخرین عضو یک خانوادۀ هشت نفری است که افغانستان را ترک می کند.

پنج برادر ودو خواهرزابلون سیمانتوف پیش ازاین مجبور به ترک افغانستان شدند.

درسال های پسین زابلون سیمانتوف واسحاق لوی، تنها دو شهروند یهودی باقی مانده در افغانستان بودند. اسحاق لوی پانزده سال پیش در کشوردرگذشت.

زابلون به افغانستان عشق می ورزد. او با چشمان اشک باردرکنار این که برای افغانستان صلح سرتاسری آرزو کرد گفت که دیگر حضورش در سرزمینش به سررسیده است.

این درحالی است که زابلون سیمانتوف پیش ازاین وحتی پس ازاین که خانواده اش افغانستان را ترک گفتند بارهاگفته بود که او یک افغان است و هرگز افغانستان را ترک نخواهد کرد.

پیشینهٔ حضور یهودیان در افغانستان نامعلوم است و گمان می‌رود آنان پس از آن که معبدشان را بخت النصر فرمانروای قوم آشور در ۷۲۰ پیش از میلاد ویران کرد و در ۵۶۰ پیش از میلاد به بابل تبعید شدند، به مناطقی در جنوب عراق٬ ایران و افغانستان فعلی که زیر سلطهٔ آشوریان درآمده بود ، جا به جا شدند. با این همه یافته‌های گوناگون و شواهد عمده‌ یی وجود دارد که حضور مستمر یهودیان را از قرن هشتم تا قرن بیستم در سرزمین افغانستان نشان می‌دهد که بیشتر در شهرهای هرات، کابل، بلخ و شماری در غزنی می‌زیستند.

شمار اندکی از یهودیان که همچنان در افغانستان بودند درجنگ های دهه های اخیر در کشور، مجبور به کوچیدن به سرزمین های دیگر شدند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا