فرهنگ

چالش ها دربرابر حق دسترسی به اطلاعات درهرات بررسی شد

شهرهرات/ ۳۱ سنبله/ باختر
گردهمایی آسیب‌شناسی چالش‌های فرا راه حق دسترسی به اطلاعات امروز در هرات برگزار شد.
به منظور آسیب‌شناسی چالش‌های فرا راه حق دسترسی به اطلاعات، گردهمایی‌ از سوی انستتیوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ یی افغانستان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات برگزار شد.
در این گردهمایی روسای شماری ادارات دولتی، نماینده دفتر "نی"و خبرنگاران حضور داشتند، مشکلات و چالش‌های خبرنگاران برای دسترسی به اطلاعات بررسی شد و برای رفع آن تصامیمی اتخاذ شد.
رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید: قانون حق دسترسی به اطلاعات نیز خالی از مشکلات نیست و نیاز به بازنگری و تعدیل دارد.
وی ابرازکرد که این قانون در شرایط حساس و ضیق ایجاد شده است و شماری از موارد آن نیاز به تعدیل اساسی و بنیادی دارد.
رییس اداره اطلاعات و فرهنگ همچنان ابراز می ‌دارد که تاکنون نیز در شماری از ادارات برخوردهای غیرمسلکی با خبرنگاران صورت می گیرد و در ارائه اطلاعات نیز برای خبرنگاران مشکلاتی وجود دارد.
رئوفیان راه برون ‌رفت از این مشکلات را در گرو ایجاد یک راهکار مشخص و طرح جامع  می‌داند که باید از سوی خبرگاران تهیه و ترتیب شود.
همچنان فواد احمدی یکتن از خبرنگاران در هرات می‌گوید که خبرنگاران در این ولایت مشکلات زیادی برای حق دسترسی به اطلاعات دارند، وی می‌گوید شماری از ادارات در ارائه اطلاعات کم‌ کاری می‌ کنند و اطلاعات لازم را در اختیار خبرنگاران قرار نمی‌دهند.
عاطفه غفوری نماینده بانوان خبرنگار در هرات نیز ابراز می‌دارد که در کنار این که بانوان خبرنگار در آن ولایت با مشکلات عدم دست ‌رسی به اطلاعات مواجه اند، اما نسبت به مردان در تبعیض نیز قرار می‌گیرند.
وی می‌افزاید که شماری از ادارات به بانوان خبرنگار کمتر اهمیت قایل می‌شوند.
این در حالیست که در فقره سوم ماده پنجاهم قانون اساسی کشور آمده است که اتباع افغانستان حق دست‌ رسی به اطلاعات از ادارات دولتی را در حدود احکام قانون دارا اند.
این حق جز صدمه به حقوق دیگران وامنیت عامه حدودی ندارد.ختم/حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا