امنیت

واگذاری پاسگاه های ساخته شده نظامیان پاکستانی درخاک افغانستان به ماموران مرزی افغان

شهر گردیز1 ثورباختر
نظامیان پاکستانی پاسگاه های ساخته شده  شان در ولایت پکتیا در خاک افغانستان را به ماموران مرزی افغان سپردند.
پاکستان ظاهراً برای فروکش کردن تنش های مرزی و به درخواست مرزبانان افغان ، اقدام به ترک پاسگاه هایی کرده که گفته می شود در ولسوالی دند پتان در داخل خاک افغانستان ساخته بودند.
همچنان نظامیان پاکستانی برخی پاسگاه های دیگر شان را در نقطه صفری نوار دیورند تخریب کرده اند ؛ این کار بنابر واکنش تند حکومت افغانستان صورت گرفته است.
درگام نخست نظامیان پاکستانی حدود دو پاسگاه شان در ساحات کوتل انزرکی و توپ سر در دند پتان پکتیا را به ماموران مرزی افغانستان واگذار کردند.
این اقدام درپی توفق فرماندهان مرزی دو کشور در ولسوالی دند پتان پکتیا انجام می گیرد ؛ نشستی که در آن فرماندهان پاکستانی ساخت پاسگاه های شان در داخل خاک افغانستان را پذیرفتند و وعده سپردند که آن را ترک می گویند.
عبدالله حسرت سخنگوی والی پکتیا به آژانس باختر گفت "کوتل انزرکی و ساحه توپ سر در دند پتان پکتیا  حدود از سه سال به این سو در تصرف گروه طالبان بود و ازاین رو نظامیان پاکستانی با خیال راحت توانستند در آنجا پاسگاه بسازند."
اوگفت که نظامیان افغان با راه اندازی عملیات ضد هراس افگنی یی ، هراس افگنان را از کوتل انزرکی و ساحه توپ سر راندند و نظامیان پاکستانی هم پاسگاه های شان دراین دو ساحه را واگذار کردند.
فرماندهان مرزی افغان درشرق کشور می گویند که طالبان از پاکستان و از طریق کوتل انزرکی جنگجویان شان را در ولایت های پکتیا ، خوست ، غزنی و برخی ولایت های دیگر اکمال می کردند.
ازسویی هم یک فرمانده پولیس مرزی افغانستان درشرق کشور می پذیرد که مرزبانان پاکستانی بنابر درخواست نظامیان افغان اقدام به تخریب چندین پاسگاه دیگر شان در نقاط صفری نوار دیورند ، در ولایت پکتیا کرده اند.
این اقدام درحالی شکل می گیرد که در آخرین درگیری های مرزی میان مرزبانان افغان و پاکستانی شماری از سربازان پاکستانی کشته شدند.
این درگیری درولایت خوست هنگامی شکل گرفت که نظامیان پاکستانی با گذر از نوار دیورند وارد خاک افغانستان شدند ؛ اقدامی که باعث شد ده ها نظامی افغان و صدها روستا نشین خوست با مهاجمان به درگیری بپردازند.
افسر اختریک فرمانده پولیس مرزی پاکستان اخیرا در نشست با فرماندهان نظامی افغان گفت که کشورش نمی خواهد حتی یک انچ از خاک افغانستان را به تصرف خود داشته باشد.
او به نحوی تجاوز آشکار نظامیان پاکستانی بربخش هایی از خاک افغانستان در نزدیکی نوار دیورند را پذیرفت و گفت که به زودی پاسگاه های ساخته شده در این سوی نوار دیورند را ترک خواهند گفت.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا