سیاست

محمدکریم خلیلی: در ديدار با صدراعظم چين بر گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری میان دو کشور افغانستان و چین تأکید كرد

كابل باختر 13 سنبله

محمدکریم خلیلی معاون رییس جمهور در رأس یک هیئت عالی رتبه دولتی، روز شنبه این هفته، به ارومچی مرکز ایالت سینکیانگ چین سفر نموده و ضمن اشتراک در نمایشگاه بین المللیِ "چین – اروپا، آسیا" با وِن جیا بائو صدر اعظم جمهوری چین و همچنین نور بکری والی ایالت سینکیانگ ملاقات کردند.

به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باخترخبر ،

در این سفرمحمدکریم خلیلی معاون رییس جمهور را داكترانوار الحق احدی وزیر "تجارت و صنایع"، عبدالهادی ارغندیوال وزیر اقتصاد، علی میرزایی مشاور معاون رییس جمهور و شماری دیگر از مقامات دولتی همراهی می نمودند.

معاون رییس جمهور در دیدار با وین جیا بائو صدر اعظم چین بر گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری میان دو کشور افغانستان و چین تأکید نموده و از کمکهای بلاعوض آن کشور در بخشهای توسعه صحت، ترانسپورت، تعلیم و تربیه و موارد دیگر به افغانستان و همچنین از حمایت آن کشور مبنی بر عضویت افغانستان در جمع کشورهای ناظرِ سازمان شانگهای تشکر و سپاسگزاری کرد.

چین یکی از همکاران مهم افغانستان در دوره جدید است که طی ده سال گذشته حدود 246 میلیون دالر آمریکایی را به عنوان کمکِ بدون بازپرداخت به افغانستان تعهد کرده است.

در این دیدار معاون رییس جمهور، اعلامیه همکاری استراتژیک میان دو کشور را که اخیراً از سوی رؤسای جمهور افغانستان و چین اعلام شد، مهم خوانده و بر عملی شدن مفاد آن تأکید ورزید.

محمدکریم خلیلی معاون رییس جمهور نقش جمهوری مردم چین را در استقرار صلح و ثبات در منقطه با اهمیت توصیف نموده و از صدر اعظم آن کشور خواست تا دولت متبوعش در روند مبارزه علیه تروریزم و مواد مخدر با افغانستان همکاری بیشتر نماید.  

همچنین وی خواستار کمکهای بیشتر دولت چین در بخشهای اقتصادی، مواصلاتی و آموزشی شده و افزود که دولت افغانستان علاقه مند است تا سرمایه گذاران چینی در بخشهای گوناگون اقتصادی در افغانستان سرمایه گذاری نموده و دولت چین از تاجران افغان در صدور کالاهای این کشور حمایت نماید.

متقابلاً ون جیا بائو صدر اعظم چین بر علاقه مندی دولت متبوعش مبنی بر گسترش همکاریها میان دو کشور تأکید نمود.

صدر اعظم چین حضور  محمدکریم خلیلی معاون رییس جمهور را در نمایشگاه بین المللیِ "چین – اروپا، آسیا"، نشان اهمیت دادن افغانستان به گسترش روابط با کشورش توصیف نموده و اظهار امیدواری نمود که روابط دو کشور در پرتو اعلامیه استراتژیک به سطح بالا ارتقا یابد.

همچنین وی اظهار داشت که دولت چین علاقه مند است تا با افغانستان در عرصه های تجارت، زراعت، زیربناها، امور فرهنگی، آموزشی و مطبوعاتی همکاری نموده و از سرمایه گذاری شرکتهای چینی در افغانستان و معرفی کالای افغانستان به چین توسط تاجران افغان حمایت نماید.

همچنین نور بکری والی ایالت سینکیانگ چین با معاون رییس جمهور دیدار نموده و از حضور وی و هیئت همراه در نمایشگاه بین المللی چین – اروپا، آسیا، ابراز خرسندی نمود.

معاون رییس جمهور در این دیدار، افغانستان و چین را دو همسایه همکار و با روابط نیک تاریخی توصیف نموده و اظهار امیدواری نمود که این روابط با گذشت زمان عمیق تر گردد.

همچنین معاون رییس جمهور بر گسترش روابط تجاری میان دو کشور تأکید نموده و اظهارداشت که ایالت سینکیانگ از اهمیت خاصی در این زمینه برخوردار است.

والی ایالت سینکیانگ ضمن اینکه چگونگی برگزاری نمایشگاه بین المللی چین – اروپا، آسیا و نقش آن را در معرفی کالاهای تجاری کشورهای اشتراک کننده توضیح داد، اظهار داشت که این نمایشگاه نه تنها برای توسعه غرب چین مفید است؛ بلکه زمینه گسترش مبادلات تجاری را میان کشورهای منطقه و جهان نیز فراهم می سازد.

والی ایالت سینکیانگ تصریح کرد که وی در چوکات اختیارات دولت محلیِ سینکیانگ بر گسترش روابط تجاری میان دو کشور چین و افغانستان تلاش خواهد کرد و همچنین علاقه مند است تا تسهیلات لازم را برای تاجران افغان در این ایالت فراهم سازد.

 سپس محمدکریم خلیلی معاون رییس جمهور و هیئت همراه به نمایشگاه بین المللی "چین – اروپا، آسیا" شرکت نموده و بیانیه­ای را در آنجا ایراد نمود.

این نمایشگاه که با عنوان "توسعه متوازن و همکاری با منافع مشترک" در ارومچی مرکز ایالت سینکیانگ برگزار شده بود، حدود 90 مقام عالی رتبه از کشورهای آسیا و اروپا و سازمان های بین المللی از آن جمله رییس جمهور قیرقیزیستان، نخست وزیران کامبوج و قزاقستان و معاون نخست وزیر ترکیه در افتتاح آن شرکت کرده بودند.

هدف از برگزاری این نمایشگاه تقویت همکاری عملی بین آسیا و اروپا در زمینه های اقتصادی، تجاری، صنعتی، حمل و نقل، فرهنگ و سیاحت عنوان شده است.

محمدکریم خلیلی معاون رییس جمهور در بیانیه خود در این نمایشگاه ضمن اظهار قدردانی از دعوت دولت چین، با اشاره به اهمیت این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه یک فرصت مناسب برای همکاری های متقابل میان کشورهای منطقه و جهان به شمار رفته و علاوه بر فراهم سازیِ زمینه تبادل و انتقال تجارب، باعث دست یافتن کشورها به پدیده های نوین علمی و صنعتی نیز می گردد.

معاون رییس جمهور تصریح کرد که توسعه متوازن تنها در سایه صلح و ثبات در منطقه و جهان امکان پذیر بوده و از سوی دیگر، توسعه ناهمگون و نا برابر و در کل توسعه نیافتگی خود یکی از چالشهای جدی در برابر صلح و ثبات جهانی می باشد.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه روند جهانی شدن، توسعه یافتگی را به یک امر همگانی و دسته جمعی مبدل نموده و باید کشورها از این زمینه برای ساختن یک آینده مشترک استفاده نمایند گفت: در عصر حاضر، جهانی شدن توسعه یافتگی را به یک امر همگانی و دسته جمعی مبدل نموده به گونه­ای که بیش از هر زمان دیگری توسعه کشورها به یکدیگر وابسته و مرتبط شده است. این تغییر در فضای زیستِ بین المللی فرصت مناسبی را برای همه کشورها برای مشارکت و سهیم شدن در یک آینده مشترک به وجود آورده است.

معاون رییس جمهور برقراریِ روابط استراتژیک میان افغانستان و کشورهای منطقه و جهان از آن جمله با دولت چین را در ایجاد بسترهای لازم و مناسب برای توسعه و پیشرفت منطقه مؤثر توصیف نموده و اظهار امیدواری کرد که با توجهِ دو دولت افغانستان و چین راه مستقیم تجاری میان دو کشور از طریق دهلیز واخان ایجاد شده و از این طریق مبادلات تجاری میان کشورهای آسیای میانه و غرب آسیا با جمهوری مردم چین گسترش یابد.

معاون رییس جمهور و هیئت همراه عصر روز یکشنبه به کابل برگشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا