اخبارجهان

پاکستان فرد مظنون به قتل خبرنگار امریکایی را آزاد می‌کند

اسلام آباد/ وی او ای/ 15دلو/باختر

محکمهٔ عالی پاکستان دیروز فیصله کرد که احمد عمر سعید شیخ، مسوول گروه دخیل در اختطاف و قتل دانیل پیرل، خبرنگار امریکایی، پیش از رهایی کامل، به یک محل زندگی عادی انتقال داده شود.

دانیل پیرل، رییس پیشین بخش آسیای روزنامۀ وال‌ستریت ژورنال در اوایل سال ۲۰۰۲ میلادی زمانی که در مورد افراط‌گرایی مذهبی مصروف تهیه گزارش تحقیقی بود در شهر کراچی پاکستان اختطاف و سپس توسط القاعده و تندروان پاکستانی سربریده شد.

شیخ در به دام انداختن پیرل نقش کلیدی داشت.

حکومت پاکستان به روز جمعه یک از روز پس از تبرئه آنان از محکمه تقاضا کرد تا فیصله رهایی شیخ و سه محکوم دیگر را دوباره بررسی کند.

ایالات متحده نیز از تبرئه شیخ اظهار نگرانی کرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا در مکالمهٔ تیلفونی با همتای پاکستانی‌اش، خواستار حسابده قرار دادن افراد دخیل در این قضیه شد.

احمد عمر سعید شیخ که متولد بریتانیا و اصلاً از پاکستان است با سه متهم دیگر از ۱۸ سال به این سو در یکی از زندان‌های پاکستان زندانی بودند.

یک محکمۀ ضد تروریزم در سال ۲۰۰۲ در ایالت سند پاکستان، جایی که این جنایت ۱۸ سال پیش رخ داد، شیخ را به جرم آدم ربایی و قتل دانیل پیرل به اعدام و سه شریک جرمی‌اش را به حبس ابد محکوم کرده بود.

اما در اپریل سال ۲۰۲۰ یک محکمۀ استیناف در پاکستان با تجدید نظر حکم اعدام شیخ را لغو و او را تنها به جرم آدم‌ربایی به هفت سال زندان محکوم کرد و دستور داد که با درنظرداشت میعاد سپری شدۀ حبس، وی باید آزاد شود.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا