سیاست

رییس جمهور: جرگۀ ملی مشورتی صلح برگزار می گردد

کابل باختر 23 دلو
محمداشرف غنی رییسجمهوری اسلامی افغانستان، دیروز در اختتامیۀ اولین نشست ملی مشورتی صلح اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این نشست ابتدا ضیاالحق امرخیل مشاور رییس جمهور در رابطه به اقدامات انجام‌شده از سوی حکومت در راستای رسیدن به‌صلح صحبت کرد و گفت: تمام گروه ها و افرادی که در زمینۀ صلح تلاش می‌کنند، باید در هماهنگی با حکومت افغانستان به پیش بروند، این نشان ‌دهندۀ وحدت ملت است. 
امرخیل گفت که این نشست، یک آغاز است و در مراحل بعدی جوانان، زنان، سیاسیون و تمام اقشار جامعه از ۳۴ ولایت افغانستان و دیپلماتان مقیم افغانستان اشتراک خواهند کرد تا از این طریق اجماع به‌ وجود آید و روند صلح به ‌رهبری حکومت افغانستان به ‌پیش برود.
اشتراک کنندگان این نشست که به بیست گروه کاری و شش کمیته دسته ‌بندی شده بودند و نمایندگان کمیته‌های شش‌ گانه هریک عتیق‌الله ژمن، عطاالله فیضانی، گیتا سعید، حمیرا کهزاد، حمید‌الله سروری و عبدالله عزام نتایج بحث‌ها، نظریات و پیشنهادهای شان را در رابطه به صلح، با رئیس جمهورشریک  کردند.
آنان خواستار رهبری و مدیرت روند صلح به‌ رهبری حکومت افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی، صلح عادلانه و با عزت شدند و تاکید کردند که حاکمیت ملی در صلح تامین و تضمین شود.
صحبت کنند‌گان تصریح کردند که تجارب نشان ‌داده است که حکومت‌های موقت، نتیجه نمی ‌دهد و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه با ایجاد اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی و تعدیل در قوانین انتخابات می‌ تواند تداوم نظام را تضمین کند، حقوق زنان و دستاوردهای حکومت حفظ شود، برای تنویر اذهان عامه و ذهنیت‌ سازی برای صلح زمینه‌ سازی شود و آتش ‌بس اعلان و تمدید شود.
سپس رئیس جمهور غنی صحبت کرد و با تشکر از اشتراک کنندگان نشست متذکره و قدردانی از بحث‌های پرمحتوای آنان، گفت: بحث‌های شما نمایندگی از افغانستان امروزی می ‌کند، اما تصویری که از ملت ما در بیرون عرضه می‌شود، تصویر دیروز است و با واقعیت‌های ملت ما متفاوت می‌باشد. وی افزود که این ملت منافع ملی خود را درک می‌ کند و بالای آن ایستاده است.
رییس جمهور کشور با اشاره به نقش مشوره در روند ‌های ملی، گفت : این کشور جرگه‌ها و مشوره‌ها است و ما بامشورت به پیش می‌ رویم تا به ‌یک جرگۀ ملی مشورتی در رابطه به ‌صلح برسیم. وی افزود: امروز نظر واحد، واضح و جامع در رابطه به‌ صلح و جود دارد.
رییس جمهور غنی به محمدعمر داوود زی رئیس دارالانشا شورای عالی صلح هدایت داد تا در ماه حوت سال روان، جرگۀ ملی مشورتی را باحضور نمایندگان تمام اقشار جامعه از سراسر کشور راه اندازی کند و در آن، روی روند صلح، ارزش‌های غیر قابل معامله و انعطاف‌ها بحث شود تا به یک اجماع برسیم.
رییس جمهور گفت که حفظ دستاوردها و ارزش‌های ملی در سرخط برنامۀ صلح قرار دارد و حفظ حقوق زنان افغانستان برای ما ارزشمند است. وی افزود: ما برای زنان افغانستان، حقوق بی‌بی خدیجه و بی‌بی عایشه را می‌خواهیم، آیا با همین خواست ما مخالفت می‌کنند؟
رییس جمهور کشور گفت که برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، خواست ملت می باشد و اجماع در این‌خصوص ایجاد شده‌است تا قانون انتخابات تعدیل شود و در کمیسیون‌های انتخاباتی اصلاحات به ‌میان آید که براساس آن انتخابات شفاف، پاسخ ‌گو و سرتاسری برگزار می شود.
رییس جمهور از حمایت مردم از نیروهای امنیتی و دفاعی تشکر کرد و گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور با روحیۀ ملی فداکاری و قهرمانی‌های زیادی انجام ‌داده اند، اما نیاز است که بالای آیندۀ جنگ‌جویان طالب در چهارچوب صلح بحث صورت گیرد تا در جامعه جذب شوند.
رییس جمهور کشور گفت که دولت به نمایندگی از ملت حرف می‌ زند، در طرح صلحی که در کنفرانس جنیوا ارائه شد تمام نکات بیان‌ شده در آن، به خواست ملت بوده است. وی افزود که اگر صلح باعزت می‌خواهیم، باید میان دولت و ملت، شگاف وجود نداشته باشد.
رییس جمهور غنی گفت که بحث ما با جهان، بحث منطق و منافع است، این بحثِ احساسات نیست و باید با آرامی و تعادل رفتار کنیم. وی افزود که بحث‌های ما باجهان، درست به‌ پیش می‌ رود و بالاخره به‌ پا می‌ایستیم. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا