جهان

چین می کوشد تا درروند صلح افغانستان یک نقش مهم را ایفا کند

بیجینگ/روزنامه تایمز/باختر/23 جدی
روزنامه تایمز در مطلبی به نقش چین در افغانستان نوشته است کهچین می کوشد تا در روند صلح و آینده افغانستان یک نقش مهم بالقوه را ایفا کند.
به نوشته روزنامه، این در حالیست که نفوذ غرب در منطقه در حال کاهش است.
روزنامه می نویسد، منافع چین در افغانستان دو جنبه دارد این که بیجینگ به شدت از این ترس دارد که شورش اسلامی به آنسوی سرحد در داخل منطقهء ناآرام شین نگانگ چین گسترش خواهد یافت.
از سوی دیگر چین منافع خودش را در منابع طبیعی افغانستان جستجو می کند.
تایمز در ادامه به میزبانی بیجینگ از گروه کوچک نماینده های طالبان اشاره کرده است.
به نوشته روزنامه، شورای عالی صلح افغانستان دیدار این نماینده های طالبان از چین را تائید کرده است.
تایمز نوشته است، مولوی شهزاده شاهد، سخنگوی پ شورا صلح گفته که از روابط نسبتاً خوب چین با پاکستان، جایی که بسیاری از رهبران طالبان پناهگاه های امن دارند، تحت شرایط درست استفاده شده می تواند.
روزنامه به نقل از شاهد می نویسد که هر گونه صلح در نتیجه مذاکره افغانها با افغانها به دست خواهد آمد.
روزنامه می نویسد، یک دیپلومات غربی آگاه از جزئیات دیدار اواخر سال گذشته طالبان از چین گفته به نظر می رسد که پاکستان این دیدار را سازمان دهی کرده است.
روزنامه نوشته است که رئیس جمهور افغانستان در اول جنوری در جریان یک سخنرانی تلویزیونی قویاً به نقش آینده چین در گفتگو های صلح افغانستان اشاره کرد.
به نوشته روزنامه، اگر تلاش چین برای ایفای نقش میانجی در گفتگو های صلح افغانستان موفق شود، در این گفتگو ها نقشی خواهد داشت.
روزنامه در ادامه نوشته است، سیاست عدم مداخله چین در افغانستان به بیجینگ اجازه داده تا خودش را به عنوان یک جناح نسبتاً بی طرف معرفی کند که در این مسایل هیچ دخالت عمیق ندارد و شاید مهارت این را نداشته باشد که جز فراهم آوری یک محل برای اجرای مذاکرات کار بیشتر را انجام بدهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا