جهان

تعدادقربانیان سونامی اندونیزیا به 430 نفر افزایش یافت

کوالالامپور- ایرنا- 6 جدی – باخت
به گزارش منابع رسانه ای اندونیزیا درحالی که آمار تلفات سونامی این هفته  تنگی سوندای اندونیزیا به 430 کشته و  یک هزار و 500 نفر مجروح رسید از احتمال وقوع یک سونامی دیگر در منطقه هشدار داده شده است . .
، سازمان مقابله با آفا ت طبیعی  اندونیزیا اعلام کرد که زمین شناسان مراکز معتبر تحقیقاتی در جهان با توجه به تداوم و گسترش فعالیت کوه آتش فشان  آناک کراکاتوا در تنگی سوندا در غرب اندونیزیا، هشدارهای جدی در مورد وقوع سونامی دیگر دراین منطقه داده اند..
این درحالی است که مراکز درمانی این منطقه مالامال از اجساد قربانیان و مجروحان حادثه سونامی شنبه گذشته شده است.
براساس این گزارش پرواز خطوط تمام شرکت های هواپیمایی در این منطقه به علت فوران دود، غبار و خاکسترهای آتشفشانی تا چند کیلومتر در فضا  به طور کامل تعلیق شده است.
سازمان مقابله با آفات طبیعی اندونیزیا منطقه هشدار و خطر را تا 5 کیلومتری اطراف این قله آتش فشان  افزایش داده است..
طبق گزارش خبرگزاری رسمی اندونیزیا ، 'آنتارا'  درین حا دثه  حدود 22 هزار نفر بی خا نما ن شده و صدها نفر در این منطقه همچنان مفقود هستند و امیدها به یافتن آنها کمرنگ شده است.
فاجعه هولناک سونامی اندونیزیا در منطقه ساحلی غرب جزیره جاوا و جنوب سوماترا تاکنون بیش از 430 نفر قربانی، بیش از یک هزار و 500 مجروح و هزاران نفر بی خانمان برجای گذاشته است.
این سونامی قدرتمند در شب و بدون هشدار، در سراسر سواحل پرجمعیت این منطقه رخ داد که سبب فرو بردن تعداد زیادی از بومیان و گردشگران داخلی و صدها هو تل توریستی و شهرک های ساحلی به قعر آبهای اقیانوس شد.
تنگی سوندا میان دو جزیره جاوا و سوماترا در شرق و غرب اندونیزیا و محل تلاقی جاوا در اقیانوس آرام به اقیانوس هند است.
شبکه تلویزیونی مترو اندونیزیا نیز گزارش داد: کارشناسان زمین شناس می گویند که فوران آتشفشان کراکاتوا و ریزش بخشی از دیواره های آن در اقیانوس، علت اصلی وقوع زلزله در بستر بحر و خیزش امواج چندین متری سونامی بوده است. امواج سهمگین و برخورد آن به نواحی ساحلی در اندونیزیا پس از وقوع زلزله، این فاجعه را ایجاد کرده است.
فاجعه سونامی تنگه سوندا تنها با فاصله چند روز در چهاردهمین سالگرد وقوع زلزله هولناکی در شمال اندونیزیا بوقوع پیوست. این زلزله در سال 2004 موجب بروز سونامی بزرگی در اقیانوس هند شد که دراثر آن 226 هزار نفر در 13 کشور منطقه و از جمله 120 هزار نفر در اندونیزیا کشته شدند.#آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا