جامعه

صدها جریب زمین دربلخ در اثر طغیان آب دریای آمو تخریب شد

مزارشریف باختر  29 قوس
طغیان آب دریای آموصد ها جریب  زمین  زراعتی را درولایت بلخ تخریب  نموده است .
شماری از باشندگان ولسوالی  کلدار ولایت بلخ می گویند :هر سال آب دریای آمو صدها جریب اراضی زراعتی  راتخریب  نموده  وده ها خانه را نیز  ویران می سازد.
عتیق الله یکی از باشند گان ولسوالی  کلدار  به آژانس باختر  گفت که طی چند سال اخیر آب دریای آمو حدود یک کیلومتر پیش روی داشته  وهمه ساله بیش از هشتاد جریب زمین های زراعتی را تخریب می کند.
وی افزود: که فصل آب خیزی  بیشترین خساره را از ناحیه طغیان آب دریای آمو ولایت بلخ متحمل  می شود درصورتی که حکومت  وحدت ملی  جهت تحکمیات دیوار های  استنادی سواحل  دریای آمو اقداماتی را انجام  ندهد درظرف  چند سال  آینده  تمامی  ولسوالی  کلدار  به بستر  دریا مبدل  خواهد ساخت واین ولسوالی  دیگر درنقشه افغانستان وجود نخواهد  داشت.
نجیب الله یک بزرگ قومی  این ولسوالی  می گوید که به اثر آب  خیزی ها صدها خانواده  از مناطق  شان بی جا ومهاجر می شوند واطفال از درس  ومکتب  عقب می مانند.
وی افزود: درچند سال  گذشته  مردم  تمامی  دارایی  وسرمایه  خود را  در زمین های زراعتی مصرف کرده اند و درصورتی  که آن ها  سرمایه های شان را از دست  بدهند با مشکلات اقتصادی روبه  رو خواهند شد .
اکثر ساکنان این ولسوالی  را ترک  تباران و ترکمن ها تشکیل  می دهد  و به دلیل  موقعیت جغرافیایی مناسب  به کارهای زراعتی  و دامداری  مصرف هستند  واز این  طریق  امرار معاش  می نمایند.
میرویس هوتک : ولسوال  کادار  با  تائید این مشکل مردم گفت  ، درجریان سیزده سال  گذشته از سوی دولت  توجهی  به و ضعیت  این ولسوالی  صورت نگرفته است .
هوتک اضافه کرد ، این  ولسوالی  فاقد شفاخانه  معیاری  بوده ومردم  از نعمت آب آشامیدنی  صحی  نیز محروم  اند.
همچنان  در پهلوی تمامی مشکلات نبود مکتب  درنقاط مختلف این ولسوالی  باعث  شده تا بسیاری  از اطفال  از رفتن  به مکتب  محروم شوند .
به گفته  وی درصورتی  که دولت به خواسته های آنان توجه ورسید گی  نکند  ، آنان  دست به اعتراض  گسترده خواهند  زد تا صدای شان شنیده شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا