امنیت

سودپنجاه ملیارد دالری از تجارت مواد مخدر افغانستان !

کابل باختر/ 29/ قوس
درحالیکه از گذشته تاکید براین نکته است که طالبان به عنوان مخالفان مسلح دولت افغانستان از راه قاچاق و ترافیک موادمخدر تمویل میشوند و به جنگ شان ادامه میدهند،  یک پایگاه انترنتی کانادا از دخیل بودن کشورهای دیگر درقاچاق موادمخدر درافغانستان و سود وافر که ازاین مدرک عاید آنان میشود پرده برداشته است.
به گزارش آژانس باختر، پایگاه انترنتی (گلوبل ریسرج) که مرکز آن در کانادا است و به عنوان پربینده ترین پایگاه خبری شناخته میشود به قول ازیک تحلیل گر امریکایی شروود رز، نوشته که امریکا سالانه تا پنجاه ملیارد دالر از کشت و قاچاق موادمخدر درافغانستان سود میبرد درحالیکه هزینه جنگی این کشور درافغانستان به مراتب پاینتراز این رقم است .
درهمین حال یک روز نامه نگار کانادایی بدون آنکه به کدام شخص ویاکشوردخیل درقاچاق و ترافیک موادمخدر درافغانستان اشاره کند از قاچاق موادمخدر در افغانستان به عنوان پدیده ( امپریالیزم مدرن ) یاد کرده و به این ترتیب کوشیده نشان دهد قدرت های وجود دارند که میخواهند این تجارت پرمنفعت جهانی که به نام تجارت مرگ یاد میشود در انحصار خود داشته باشند.
اریک والبرگ کانادایی به وضعیت کشت ، تولید و قاچاق موادمخدر درافغانستان در سالهای حاکمیت طالبان اشاره میکند وآن را با وضعیت کنونی موادمخدر درافغانستان مقایسه می نماید.
به گفته او، قاچاق موادمخدر درافغانستان درسال 2001 میلادی زمانیکه طالبان از قدرت رانده شدند تا سال 2007 میلادی چندین مرتبه بیشتر شده یعنی ازیکصدو هشتاد وپنج تن درسال 2001 به شش هزار ویکصد تن درسال 2007 میلادی رسیده است، درحالیکه از سال 2007 بدینسو تجارت مرگ سفید به مراتب بیشتر گردیده و این میرساند که برای خرید موادمخدر افغانستان در بیرون از این کشور بازاریابی خوب و دقیق صورت میگیرد،امرکه ازتوان یک قاچاقچی افغان به دوراست .
شماری آگاهان سیاسی و خبرنگاران در دوکشور امریکا و کانادا از ازدیاد کشت موادمخدر درافغانستان وتجارت پرسود آن ازسوی کشورهای دیگر سخن میگویند و احتمال دخالت سازمان استخبارات امریکا (سیا) را درتجارت مرگ سفید رد نمیکنند.
یک جنرال بازنشسته ارتش روسیه به تلویزیون راشاتودی گفته است که امریکا به هیچ عنوان خواستار خاتمه بخشیدن به کشت پنهان مواد مخدر درافغانستان نیست زیرا بخش قابل ملاحظه هزینه جنگی آنکشور از همین مدرک تامین میشود.
وی نیز درآمد سالانه امریکا از جنگ تریاک درافغانستان یا تجارت مرگ سفید را بالغ بر پنجاه ملیارد دالر میداند.
این گفته درحالی بیان میشود که هلمند درجنوب افغانستان یکی از حاصل خیز ترین مناطق افغانستان درقسمت بهره گیری ازخشخاش و تریاک است، درمدت 12 سال که از حضور نیروهای خارجی درافغانستان میگذرد هلمند به عنوان بلند ترین تولیدکننده مواد مخدر درافغانستان تبارز کرد.
آگاهان امور میگویندکه پیمانه کشت خشخاش درهلمند به اندازه است که اگر درهیچ نقطه از افغانستان خشخاش کشت نشود هلمند میتواند به تنهایی نصف از تقاضای جهانی مواد مخدر را بر آورده سازد  درحالیکه درمدت این سالها بیشتر نیروی های خارجی و مشخصاً عساکر انگلیسی و امریکایی درهلمند بودندمگر ثبات به هلمند راه نیافت بل کشت مواد مخدر تا اندازه گسترش پیداکرد که بته های زیبا رنگ خشخاش دراطراف پایگاه های نظامیان خارجی درآن ولایت قابل دیدبوده مگر عساکر خارجی هیچگاهی نسبت به آن عکس العمل نشان ندادند، برعکس نیروهای ویژه افغان که برای از میان برداشتن کشت خشخاش توظیف بودند اجازه نمی یافتند تا به این ساحات نزدیک شوند.
به نوشته این سایت کانادایی افغانستان با کشت خشخاش و حاصلات ناشی ازآن درمحراق توجه سیاست های اقتصادی کشورهای بیرونی قرار گرفته است.
درهمین حال یک پژوهشگر روسی گفته است که افغانستان هرگاه بخاطر معادن اش تاراج نشود غربی ها این را زیبنده میدانند تا این کشور را به خاطر مواد مخدرش کنترول کنند، کار درمعادن به وقت و امکانات تخنیکی وافر و پیشرفته نیازدارد، در حالیکه قاچاق و ترافیک مواد نشه آور و یا به گونه امروز تجارت مرگ سفید تنها به مدیریت و بازار یابی نیاز داشته که این امر برای غربی ها کار دشوار نیست.
یک آگاه امور نظامی درافغانستان که نمی خواهد از او نام گرفته شود آنچه را درگزارش اخیر پیرامون سود پرمنفعت غربی ها ازکشت موادمخدر درافغانستان تحریر شده  قابل مکث میداند و میگوید که روس ها در طول سه یا چهار سال اخیر بیشتر از کشت و قاچاق موادمخدر درافغانستان یاد کرده اند و نسبت به آن نگران بوده اند حتا آنها دریکی دو عملیات علیه باندهای قاچاقچی درننگرهار و بدخشان سهم گرفتند.
این میرساندکه روس ها نمیخواهند رقیب شان امریکایی ها درافغانستان چاق و فربه شوند آنهم از طریق کشت موادمخدر.
عکس العمل روس ها در این مورد بیشتر از سود امریکایی ها منشاء میگیرد روی این دلیل است که منظماً از ازدیاد و زیان کشت مواد مخدردرافغانستان سخن میگویند تابتوانند حریف را ازیک سود کلان بیرون کشند.
این آگاه مسایل نظامی در افغانستان به این باور است که هرگاه دخیل بودن غربی ها و نقش آنها درقاچاق مواد مخدر درافغانستان دقیق باشد مسله کشت مواد مخدر دراین کشور حساسیت برانگیز تر خواهد شد و این بار افغانستان از یک زاویه دیگر دررقابت های بین المللی قرار خواهد گرفت، چنانچه روس ها قبلاً گفته اندکه باید با پدیده موادمخدر در افغانستان چون پدیده تروریزم مقابله شود روسها به این ترتیب میکوشند تا دست امریکایی ها را از تجارت این مواد به عقب بکشند.
با آنکه تاکنون نه مقامات امریکایی و نه مقامات افغان دررابطه به سهیم بودن  حلقه های غربی در قاچاق و ترافیک موادمخدر چیزی نگفته اند مگر حرف عمده دراین نهفته است که درطول دوازده سال گذشته این پدیده درافغانستان درحال گسترش بوده و امروز افغانستان آمار بلند از معتادین را درخود دارد و ناهنجاری های اجتماعی ناشی از موادمخدر درافغانستان بیدادمیکند.
این حرف مقامات افغان دقیق است که مشکل موادمخدر درافغانستان یک مشکل داخلی و یک بُعدی نیست باید به آن به عنوان یک مشکل فراگیر جهانی نام داد و برای ازمیان برداشتن آن کار نمود.
هرگاه به حجم معتادین درکشور و مصارف آنها به مواد مخدر دقت کنیم آنچه موادمخدر درافغانستان تولید میشود فیصدی کم آن به مصرف داخلی میرسد و پیامدهای زیانبار آن را مردم ما متقبل میشوند درحالیکه مواد مخدر درافغانستان فرصت برای ادامه بقای طالبان ، سود برای غربی ها و به بازار پرمنفعت برای تجارت ودر آمد سازمان های استخباراتی بیرونی تبدیل شده و غربی ها با در آمد پرهنگفت که ازآن دارند نخواهند گذاشت طالب از صفحه وقایع نظامی و سیاسی افغانستان حذف شودو صلح در کشور ما برقرار گردد ورنه سود پرمنفعت تجارت مرگ سفید از دست شماری از کشورها بیرون خواهد رفت .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا