اخباراقتصاد

وزارت مالیه اکثر پیشنهاد های نمایندگان مردم را شامل طرح بودجۀ ملی کرده است

کابل/20 دلو/باختر

وزارت مالیه اکثریت پیشنهادها و نظریات اصلاحی نمایندگان مردم در ولسی جرگه را شامل طرح مسودۀ سوم بودجۀ ملی کرد.

فردین معرفتی، آمر نشرات وزارت مالیه که در این مورد با خبرنگار آژانس باختر صحبت می کرد گفت: یکی از پیشنهاد های مجلس به وزارت مالیه طرح ازدیاد معاشات کارکنان خدمات ملکی بود، وزارت مالیه در مسودۀ سوم بودجۀ ملی یک کود جداگانه را به این منظور ایجاد کرد که در آن مبلغ ۱.۷ میلیارد افغانی مد نظر گرفته شده است و در جریان سال پول که از کارکنان انکشافی صرفه جویی می شود، در این کود علاوه خواهد شد.

وی افزود، وزارت مالیه طرح مسودۀ سوم بودجۀ ملی سال مالی 1400 را ترتیب کرد و به کابینۀ جمهوری اسلامی افغانستان فرستاد، کابینه 15 دلو 1399 مسودۀ سوم بودجۀ ملی را تایید کرد اکنون مسودۀ سوم در ولسی جرگه قرار دارد .

معرفتی از نمایندگان ولسی جرگه خواست که به خاطر مصارف عملیاتی حکومت، تطبیق پروژه های انکشافی در زمان معینش طرح بودجۀ ملی را هرچه زودتر تصویب کنند .

معرفتی اظهارکردکه قرار بر اینست که وزارت مالیه و کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی مطابق به اصولنامۀ اجرای بودجه ،طرح افزایش معاشات را الی بررسی وسط سال نهایی و غرض تصویب به پارلمان ارسال کند که بعد از تصویب پارلمان قابل اجرا خواهد می باشد.

آمر نشرات وزارت مالیه گفت: اختصاص بودجه به ادارۀ واحد عملیاتی ریاست جمهوری یکی از نگرانی های دیگر نمایندگان مجلس بود، یکی از اصلاحات مهم که در این بخش تطبیق شده است، این که نهاد مذکور دیگر پروژه ها را عقد قرارداد نمی کند و مطابق به اصولنامه اجرای بودجۀ این بخش نقش نظارتی و پلانگذاری را خواهد داشت. همچنان در مسودۀ سوم بودجۀ ملی برنامه دسترخوان ملی حذف شده است همچنان در کود بیست و دوم در همآهنگی با اداره های دولتی مبلغ ۱.۵ میلیارد افغانی کاهش به عمل آمده است.

همچنان وزارت مالیه در کود احتیاط یک مبلغ قابل ملاحظۀ را نظر به مسودۀ اول کاهش داده است. همچنان در سایر بخش های مهم نیز تغییرات زیادی به میان آمده است. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا