جامعه

کارگاهی زیر نام پاسخ گویی در پیوند به خشونت علیه زنان برگزار شد

کابل باختر 3 اسد
وزارت صحت عامه امروز کارگاهی را زیر نام پاسخ گویی در پیوند به خشونت علیه زنان برگزار کرد .
هدف از این کارگاه را مبارزه علیه خشونت در برابر زنان و تاثیرات ناگوارصحی و روانی آن بالای  زنان تشکیل میداد .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر: در این کارگاه  داکتر احمد جان نعیم معین پلان و پالیسی وزارت صحت عامه خشونت را تخطی بزرگ حقوق بشردانست.
وی گفت که خشونت باعث ایجاد مشکلات فزیکی ، روانی و صحت باروری میشود از این لحاظ نیز باید علیه خشونت مبارزه کرد .
احمد جان نعیم یاد آورشد که وزارت صحت عامه یک کمیته رسیدگی به واقعات خشونت را ایجاد نموده است .
به گفته وی ارقام و یافته های سیستم که جهت تثبیت و حفظ ارقام ومعلومات وابسته به قضایای مبنی بر خشونت ، از طریق وزارت ایجاد شده است نشان میدهد تا حال نه هزارو یکصدو پنجاه وسه قضیه خشونت روانی واجتماعی، هفت هزارو نه صدو نودویک قضیه خشونت فزیکی ،یک هزار و پنجصدو شصت وچهار قضیه تجاوزجنسی ،دوصد و پنجاه آزارواذیت جنسی ،سه صد وسیزده واقعه محرومیت از منابع و نه صدو هشتادوشش قضیه ازدواج اجباری به ثبت رسیده است .
وزارت صحت عامه با حمایت تخنیکی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و حمایت مالی سفارت های کوریا ، آسترلیا وبرتیانیا طرح پاسخگویی بخش صحت به واقعات خشونت را ترتیب  کرده است .
در این کارگاه سپوژمی وردک معین مسلکی و پالیسی وزارت امور زنان برنامه یی را که وزارت صحت عامه در نظر گرفته مهم خواند و گفت که وزارت امور زنان با خشونت علیه زنان مبارزه میکند و مبارزه کرده است .
وی گفت که وزارت امورزنان به تنهایی نمی تواند که در این راستا مبارزه کند و از ادارات همکار خواست تا با آنان همکاری بیشتر در عرصه مبارزه خشونت علیه زن، این وزارت را یاری رسانند .
همچنان در این ورکشاپ داکتر دبیت مسول صندوق جمعیت سازمان ملل متحد صحبت نمود و گفت که در افغانستان ازهر 3 زن یک زن، یک نوع خشونت را تجربه کرده اند .
پس گفته میتوانیم که نصف زنان افغان خشونت را تجربه کرده اند .
همچنان در این کارگاه تصویری مبنی بر خشونت علیه زنان به نمایش گذاشته شد. نیلوفر دانش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا