امنیت

موافقتنامۀ همکاری های امنيتي و انتقال محكومين امضا شد

كابل/10/اسد/باختر
موافقتنامه همكاري هاي امنيتي و انتقال محكومين امروز ميان وزراي خارجه افغانستان و امارات متحده عربي امضا گرديد.
به اساس معلومات دفتر سخنگوي وزارت امور خارجه به آژانس باختر: داکتر زلمی رسول وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی موافقه نمودند تا میان افغانستان و امارات متحده عربی یک موافقتنامه همکاری های دراز مدت استراتیژیک  را به امضاء برسانند. در جریان سفر یک روزه داکتر زلمی رسول به ابوظبی که به دعوت همتا اماراتی اش صورت گرفته بود، هر دو وزیر خارجه همچنان در مورد همکاری های امنیتی و انتقال محکومین موفقتنامه های جدا گانۀ را به امضاء رساندند. آنها همچنان از آغاز پرواز های شرکت هوایی امارات به کابل که در ماه آینده آغاز خواهد شد، استقبال کردند.
وزرای خارجه طیف وسیع از روابط دوجانبه را به هدفت تقویت هرچه بیشتر روابط و همکاری ها در تمامی عرصه های مربوطه میان دو کشور، بررسی کردند.
داکتر زلمی رسول همچنان مراتب قدردانی دولت و مردم افغانستان را برای دوستی ثابت قدم و دوامدار و همکاری های امارات متحده عربی که در بخش های امنیتی و توسعۀ اقتصادی افغانستان انجام داده است، اظهار نمود.
موافقتنامه همکاری های امنیتی میان جمهوری اسلامی افغانستان و امارات متحده عربی، همکاری های امنیتی موجوده را که میان دوکشور وجود دارد، بیشتر مستحکم میسازد. این موافقتنامه در امر مبارزه، سرکوب و جمع آوری شواهد علیه جرایم که به هر شکلی باشد زمینه همکاری را، از جمله در موارد ذیل  فراهم میکند:
جرایم که شامل تروریزم میشود و تامین منابع مالی و حمایت آنرا در بر میگیرید،
قتل و جرایم علیه زندگی و سلامتی فزیکی مردم،
اختطاف و گروگان گیری
فساد اداری و جرایم سازمان یافته،
مبارزه با مواد مخدر،
تولید، انتقال و در اختیار داشتن سلاح، مهمات، مواد منفجره و مواد خطرناک غیر قانونی،
مهاجرت های غیر قانونی، قاچاق انسان و مواد مخدر
جرایم اقتصادی و تطهیر پول،
جرایم علیه منابع طبیعی و محیط زیست،
جعل هویت،
سرقت و قاچاق آثار فرهنگی،
جرایم علیه مالکیت معنوی و جنایات دیگر.
موافقتنامه انتقال محکومین میان جمهوری اسلامی افغانستان و دولت امارات متحده عربی، در مورد انتقال آنعده از افراد محکوم شدۀ است که مدت محکومیت ابتدایی شان شش ماه و یا هم از زمان باقیمانده محکومیت شان قبل از امضای این موافقتنامه، حد اقل شش ماه باقی مانده باشد. انتقال تحت این موافقتنامه به اساس درخواست هر یک از طرفین به طرف دیگر، صورت میگیرد.
همچنان به اساس یک موافقتنامۀ قبلی میان دو کشور شرکت هوایی امارات، امارات متحده عربی پرواز های بین المللی منظم خود را به کابل سر از تاریخ ۱۷ اسد آغاز خواهد کرد و در امر گسترس و تعمیق ارتباطات هوایی افغانستان به مقاصدی در منطقه و سراسر جهان، با شرکت های هوایی ترکیه، ایر اندیا و چند شرکت هوایی دیگر خواهد پیوسط. 
هردو وزیر موافقه کردند تا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در ماه سپتامبر برگزار می شود، باهم ملاقات نموده و در آنجا وزیر خارجۀ امارات متحده عربی شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان نخستین مسوده موافقتنامۀ همکاری های استراتیژیک دراز مدت میان دو کشور را با داکتر زلمی رسول شریک خواهد ساخت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا