سیاست

وزیر امورمهاجرین : سهولت ها برای بازگشت متخصصین افغان دراولویت دولت قرار دارد

کابل باختر 26 قوس
از روز بین المللی مهاجرت امروز ازسوی وزارت امور مهاجرین وعودت کننده گان تجلیل به عمل آمد.
به گزارش آژانس باختر : درمحفلی به این مناسبت در آن وزارت برگزار شده بود ، داکتر جماهیر انوری وزیر امور مهاجرین صحبت نموده گفت : دولت جمهوری اسلامی افغانستان فراهم آوری سهولت ها برای بازگشت متخصصین افغان به کشور را در اولویت قرار داده است.
وی اضافه کرد، پیشرفت و ترقی افغانستان نیازمند همکاری های همه جانبه نهاد های دولتی و غیر دولتی بوده و حضور سهمگیری افغانان بیرون از کشور میتواند در بهبود بخشی وضعیت کشور نهایت موثر واقع شود.
انوری با توجه به تلاش های صورت گرفته وزارت امور مهاجرین در هماهنگی با سایر نهاد های بین المللی برای فراهم آوری زمینه های اشتغال و ادغام مجدد میلیون ها افغانیکه در 12 سال گذشته دوباره به وطن برگشته اند میگوید، افزون بر بازگشت این کتله بزرگ افغان ها، دولت جمهوری اسلامی افغانستان در هماهنگی با سازمان بین المللی مهاجرت توانسته است تا اکنون بیش از 1440 تن از افغان های متخصص و کار  آگاه را به کشور برگرداند.
به گفته وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان در میان این  کار آگاهان امور، 220 تن آنان را زنان تشکیل میدهند.
وی می افزاید، برگشت کننده گان متخصص در امور مختلف توانسته اند در همکاری مشترک سازمان بین المللی مهاجرت و وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان به  یکصدو سی دو وزارت خانه ها وسایر نهاد های دولتی، موسسات غیر دولتی، سازمان های ملی و بین المللی شامل در سکتور خصوصی در ولایت های مختلف کشور جهت پیشبرد فعالیت گماشته شوند.
انوری با آنکه یکی از دلایل مهم مهاجرت ها را کمبود فرصت های کاری در کشور میداند اما تاکید میکند با تطبیق پالیسی ملی بیجا شده گان که به تازگی تصویب کابینه جمهوری اسلامی افغانستان را به دست آورده نهاد های مختلف حکومتی و غیر حکومتی فعالیت های شان را در ابعاد مختلف برای بهبود بخشی بیجا شده گان و عودت کننده گان گسترش خواهند داد.
وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان با توجه به فرا رسیدن فصل سرما میگوید، وزارت تحت امرش تلاش های خود را جهت هماهنگ سازی کمک رسانی به بیجا شده گان داخلی در ماه های قبل آغاز کرده بود،
انوری می افزاید ، با آنکه نهاد های امداد رسان مختلف بر کمک رسانی به بیجا شده گان داخلی در فصل سرما متعهد شده بودند که از میان آنان میتوان از یک موسسه خیریه عربستان سعودی یاد آور شد.
به گفته وی، قرار است در آینده نزدیک این موسسه خیریه به بیش از 10 هزار خانواده نیازمند افغان کمک های خوراکی، پوشاک و سایر نیازمندی های یک خانواده  را توزیع کند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا