سیاست

محمد اشرف غنی رییس‌جمهور: شما در قطر از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ملت افغان نمایندگی می‌کنید

کابل باختر 28 حمل
محمداشرف غنی رییس‌جمهوری اسلامی افغانستان، امروز در دیدار با هیئت اشتراک‌کنندۀ دولت جمهوری اسلامی افغانستان در نشست دوحه، گفت که شما ماموریتی را آغاز می‌کنید که ملت چهل سال در  انتظار آن بود و شما گم‌شدۀ ملت را که همانا صلح پایدار و دایمی می‌باشد، به‌دست می‌آورید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در مراسمی که به همین مناسبت در قصر سلام‌خانه ارگ برگزار شد، رییس‌جمهور  اظهارداشت که ماموریت شما آرزوهای جامعه و دولت افغانستان را تمثیل می‌کند  و از تمام ملت نمایندگی می‌کنید. وی افزود: در این وطن حق ما ثابت است و در مقابل احساسات تند و تیز، تحمل این خاک مانند کوه های هندوکش استوار است.
رییس‌جمهور کشور گفت: درد مشترک ما این‌است که همه روزه شاهد خونریزی هستیم. انتحار، انفجار و بمباردمان روحاً و جسماً ما را خسته ساخته است، اما اینکه در دل‌ها و خون ما عشق هزارساله به وطن وجود دارد، نمی‌شکنیم و نا امید نمی‌شویم.
رییس‌جمهور افزود: ما باورمند هستیم که مانند بحران‌های دیگر، این جنگ چهل ساله را نیز پایان می‌بخشیم. کلید ختم ناامیدی در دستان ما است، اژدهای خودی هیچ‌کسی را به منزل نمی‌رساند و نه هم تنها به خود فکرکردن آرامش می‌آورد.
رییس‌جمهور با تاکید گفت: یک فرصت تاریخی به‌دست آمده است که ما با فکر و بحث‌های عمیق، مشکلات دائمی خود را حل نماییم. به عنوان یک ملت مستقل، تصامیمی می‌گیریم که رضای خدا و خیر ملت در آن نهفته باشد.
رییس‌جمهور گفت که برای صلح شرایط ملی، اسلامی، منطقه یی و بین‌المللی فراهم شده است و صلح سمبول جرات و قوت است. وی افزود: مردم فیصله می‌کنند که کدام شرایط و حدود را قبول می‌کنند و با کدام مخالفت دارند.
رییس‌جمهور کشور تصریح کرد که تصمیم‌گیرندۀ نهایی در رابطه به صلح، ملت می‌باشد، ما و شما همه نمایندگان هستیم و قوت و عزت ما در همین نمایندگی است. مسوولیت‌های ما نیز از همین نمایندگی سرچشمه می‌گیرد و همین نمایندگی حدود صلاحیت‌های ما را تعیین می‌کند.
رییس‌جمهور گفت که برای اولین‌بار زمینۀ بحث‌های همه‌جانبۀ شما با طرف مقابل فراهم گردیده است. شما در قطر از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ملت افغان نمایندگی می‌کنید و این نمایندگی مهم است.
رییس‌جمهور خطاب به هیئت مذاکره کننده، گفت که واقعیت‌های افغانستان کنونی، امیدها، دردها و دید افغان‌ها را با طالبان شریک نمایید، آنان را بشناسید و فرصت بدهید تا آنان شما را بشناسند. وی افزود: موجودیت نظام وخطوط سرخ آن، از آرزوهای مشترک ساخته شده است.
وی افزود: طالبان را قناعت بدهید که بدون مذاکرات با دولت راه دیگری ندارند و برای ختم جنگ نسخۀ دیگری پیدا نمی‌شود، تاریخ ما گویای این واقعیت است که بیگانه‌ها برای ما تصمیم گرفته نمی‌توانند.
رییس‌جمهور تصریح کرد که ریختاندن خون، موفقیت نیست و نه هم راه حل سیاسی غالب و مغلوب دارد. برندگان صلح اطفال، زنان، یتیمان و مردم افغانستان خواهند بود. ما صلح را به‌خاطر خود نه، بلکه به‌خاطر آبادی و رفاه نسل‌های آینده انجام می‌دهیم.
رییس‌جمهور گفت که شما مسوولیت سفیران و نمایندگان دولت و ملت را دارید. خواست‌های ملت، تداوم نظام، قانونیت و تقویت نهادها را با حوصله‌مندی، دقت و متانت با طالبان به گونۀ واضح بحث نمایید. وی افزود: به دردها، مجبوریت‌ها، آرزوها و نظریات آنان خود را بفهمانید، این به شما بر می‌گردد که برای ملت افغانستان چه می‌آورید.
سپس، داکترحبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح در رابطه اجندای پیشنهادی نشست دوحه به اشتراک کنندگان معلومات ارائه کرد.
استاد عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی هنگام صحبت، گفت که امروز به‌خاطر یک موضوع مبارک که همانا صلح می‌باشد گردهم آمده ایم، صلح یک امر الهی است و خواست ملت، جهان و بشریت می‌باشد. وی افزود که پایان هر جنگ صلح است و مخالفت با صلح در حقیقت مخالفت با دین خدا است.
استاد سیاف گفت، بالای کشور ما جنگ تحمیل شده است و هر لحظۀ جنگ ناروا می‌باشد. یگانه راه ختم جنگ، صلح پایدار و باعزت است. وی از اشتراک کنندگان در نشست دوحه خواست که به نیت مناظره و مناقشه نه، بلکه به نیت صلح بروند و وحدت خود را حفظ نمایند. همچنان از هیئت طالبان خواست که با نیت خوب  و اصلاح به مذاکرات صلح حضور یابند.
بعداً، استاد محمدکریم خلیلی رییس شورای عالی صلح صحبت کرد و گفت که جنگ راه حل نیست و باید بر اساس یک طرح شفاف صلح تامین شود. وی افزود که در هیچ کشور جهان صلح بدون جرات و قاطعیت تأمین نشده است و نه هم صلح به‌معنی برگشت به عقب است.
استاد خلیلی افزود که ختم جنگ و تأمین صلح خواسته همه است و از نمایندگان دولت جمهوری اسلامی افغانستان خواست که با دید وسیع و ملی، به مذاکرات بین الافغانی دوحه بروند و با متانت از مردم خود نمایندگی کنند.
حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین افغانستان هنگام سخنرانی در این نشست، گفت: امروزجای خوشی است که تلاش و عزم برای صلح کرده ایم. برای مردم افغانستان بزرگتر از این خوشحالی و امید وجود ندارد. وی افزود: تلاش نمایید که در نشست با طالبان، راه برای صلح پیدا کنید و وظیفۀ ما ختم جنگ است.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه در این نشست گفت: جای خوشی است که هیئت دولت، قبل از رفتن به دوحه در اینجا باهم جلسه می‌کنند و هیئت متذکره از افغان‌ها نمایندگی خواهد کرد. وی افزود: به امید اینکه تلاش‌های شما، زمینۀ گفت وگوهای رو در رو را فراهم کند.
داکتر عبدالله عبدالله، گفت که در این هیئت نمایندگان اقشار مختلف حضور دارند و همه به‌خاطر تأمین صلح پایدار و باعزت به نمایندگی از دولت و ملت افغانستان، در نشست دوحه اشتراک می‌کنند.#نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا