اقتصاد

اختطاف هفتاد تاجر و سرمایه گذار در جریان سال 1397

کابل باختر 26 حوت
اتاق های تجارت و صنایع افغانستان می گوید که در جریان سال 1397 اضافه از هفتاد تاجر و سرمایه گذار و یاعضوی از خانواده آنان در کشور اختطاف شده اند.
به گزارش آژانس باختر، اتاق های تجارت و صنایع افغانستان از وقایع روز افزون اختطاف تجار و سرمایه گذاران در کشور ابراز نگرانی کرد . این نگرانی در حالی ابراز می شود که روز گذشته صرافان سرای شهزاده در اعتراض به قتل یک دختر شش ساله به نام مهسا دست به تظاهرات زدند و خواستار محاکمه عاملان قتل این کودک شدند.
مهسا فرزند یکی از صرافان بود که چند روز قبل از نزدیک منزل شان از ساحه 315 خیرخانه ربوده شد و بعدآ جسد او از یک جر در 500 فامیلی خیرخانه دریافت شد. پولیس عاملان این جنایت را که دو پسر جوان و باشندگان ولسوالی قره باغ کابل اند بازداشت کرده است.
تظاهرکنندگان در کنار آن که بر مجازات هر چه زودتر قاتلان مهسا تاکید دارند از نیروهای امنیتی می خواهند تا در قسمت تامین امنیت صرافان، تجار و بستگان شان دقت بیشتر کنند.
خان جان الکوزی، معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان به خبرنگار آژانس باختر گفت در سال 1397 حدود 70 تاجر و سرمایه گذار و یا بستگان آنان اختطاف شدند  که شماری از آنان به شهادت رسیده اند و شماری هم به اساس معامله آزاد و شماری از سوی نیروهای امنیتی نجات یافته اند .
به گفته خان جان الکوزی وقایع اختطاف تجار و یا بستگان شان بیشتر در کابل در ولایت های هرات، ننگرهار و کندز و بلخ اتفاق افتاده است.
ولایت های هرات و ننگرهار بیشتر از هر ولایت دیگر قضایای اختطاف تجار را دارند .
او یاد آور شد این معضل با شورای امنیت ملی وزارت داخله و نیروهای دیگر امنیتی مطرح شده است.
اویاد آور شد که مساله سرقت پول و موتر تجار حالا به یک مساله عادی تبدیل شده است هر روز این چنین واقعه ها صورت می گیرد که در شهر کابل امسال اضافه از 800 موتر به سرقت برده شده است.
الکوزی گفت متاسفانه تجار و سرمایه گذار، در ابعاد مختلف به مشکل مواجه اند و این مشکل بزرگ فرا راه رشد اقتصادی کشور بوده می تواند . اتاق های تجارت و صنایع از این وضعیت رضایت ندارد.
نصرت رحیمی ، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله می گوید که قاتلان مهسا شش ساله از سوی منسوبان امنیتی بازداشت شده اند و دوسیه نسبتی آنها تکمیل شدو تا 24 ساعت دیگر به څارنوالی سپرده خواهد شد.
نصرت رحیمی می گوید که وزارت امور داخله برای تامین امنیت و رفع نگرانی های تجار و سرمایه گذاران برنامه هایی دارد  . ولی او در زمینه جزییات بیشتر نداد مگر تذکر داد که توزیع اسلحه برای تجار روی یک برنامه صورت خواهد گرفت.
جمشید رسولی سخنگوی لوی څارنوالی نیز می گوید آن اداره با جدیت کار دوسیه مهسا و سایر قضایای آدم ربایی را بررسی خواهند کرد و هموطنان را در جریان خواهد گذاشت.
این در حالیست که صرافان سرای شهزاده می گویند که برای آنها وعده های زیادی داده اند مگر برای تامین امنیت شان کمتر کار صورت گرفته است . آنها عمل می خواهند نه حرف های کلیشه یی، آنها  تنها تقیبح کردن، تعهد در مقابل کمره های تلویزیون گره گشای مشکل نیست. صایم / نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا