اقتصاد

محصولات پیاز در سمنگان افزایش یافته است

ایبک باختر 29 میزان
محصولات پیاز درسمنگام افزایش یافته اما قیمت پیاز  پایین آمده است .
شماری از باغداری ومسوولان اداره زراعت سمنگان میگوید که امسال سطح حاصلات پیاز نسبت به سال قبل بیشتر از دو برابر افزایش یافته است اما به دلیل نبود بازار وفروش قیمت پیاز سه برابر کاهش نموده است .
سیدی سی و نه ساله یکی از دهقانان قریه لرغان ولسوالی حضرت سلطان ولایت سمنگان  به آژانس باختر گفت: سال پار سه جریب زمین پیاز کشت کردم سه هزار سیر حاصل گرفته ویک سیر پباز را نود افغانی فروخته که پول آن دوصد وهفتاد هزار افغانی شده بود .
او گفت: اما امسال پنج جریب زمین خود را پیاز کشت نموده و از آن پنج هزار سیر پیاز حاصل گرفته است، از اینکه پیاز بر کشور پاکستان صادر نشد نرخ یک سیر پیاز از 90 افغانی به سی افغانی کاهش یافته وبه همین دلیل وی مجبور شده محصولات خود را در بازار شهر ایبک به فروش رسانیده صد هزار افغانی عاید بدست آورده است .
این دهقان از نبود سردخانه به منظور جلوگیری ازمحصولات زراعتی ونبود مارکیت به خاطر فروش حاصلات خویش شکایت نموده گفت:همین قدر پول را درکشت پیاز در زمین مصرف کردیم از فروش پیاز بدست نیاوردیم و ضرر هم نمودیم .
درهمین حال نورمحمد آمر امور زراعتی ریاست زراعت ولایت سمنگان  گفته های این دهقان را تائید نموده به آژانس باختر گفت: کشت پیاز از سال ها بدین طرف در سمنگان رواج دارد، امسال به دلیل علاقه مندی دهقانان به کشت آن که با سایر نباتات حاصل بیشتر دارد و همچنان محصولات پیاز این ولایت درسال گذشته به کشور هند و پاکستان  صادر شده و قیمت آن بلند رفته بود دهقانان به موازی یک هزار وپنجصد جریب زمین درولسوالی حضرت سلطان کشت نموده بودند .
به گفته وی، بیشترین این نبات درولسوالی حضرت سلطان سمنگان کشت میشود اما درمرکز وپنج ولسوالی دیگر این ولایت زارعین پیاز را صرف به خاطر رفع ضرورت خانواده های شان بزر نموده ومحصولات آن را در بازار عرضه نمی کنند .
وی اظهار داشت به اساس بررسی های که آنان انجام داده اند دهقانان از موازی فوق ده هزار تن پیاز حاصل گرفتند که به مقایسه سال قبل هم موازی زمین بیشرتر پیاز کشت شده و هم نسبت به سال قبل شش هزار و یکصد تن حاصل گرفتند .
آمر امور زراعتی گفت: سال گذشته دهقانان این ولسوالی از موازی نهصد جریب زمین کشت شده پیاز سه هزارنهصد تن حاصل برداشته از مدرک فروش آن بیش از پنجاه ملیون افغانی پول بدست آوردند، اما امسال  ازیک هزار وپنجصد جریب زمین پیاز کشت شده که نسبت به سال گذشته ششصد جریب زمین بیشتر پیاز زرع شده بود واز آن ده هزار تن پیاز حاصل گرفتند، اما به دلیل پایین بودن نرخ پیاز از مدرک فروش آن چهل وسه ملیون افغانی پول بدست آوردند .
وی گفت، هم اکنون درشهر ایبک یک سیر پیاز که معادل هفت کیلو گرام است، بیست تا پنجاه افغانی به فروش میرسد .
نبود سردخانه برای نگهداری فراورده های زراعتی یکی از عمده ترین مشکلات دهقانان سمنگان بوده،آمر امور زراعتی به آن اشاره نموده گفت: آنان دراین اواخر کار اعمار یک باب سرد خانه را به هزینه چهل هزار دالر امریکایی که ظرفیت گنجایش هشتاد تن محصولات زراعتی را دارا میباشد درولسوالی فیروز نخچیر تحت کار بوده که حدود سی درصد کار آن پیش رفته است .
وی افزود، آنان کار اعمار یک باب سردخانه دیگر از سوی وزارت زراعت را به ظرفیت ششصد تن محصولات زراعتی در ایبک مرکز سمنگان درنظر گرفته اند که زمین این سردخانه موازی پنج جریب زمین درمنطقه ماسترپلان جدید شهر ایبک تثبیت گردیده که در صورت اعمار آن پاره ازمشکلات دهاقین حل خواهد شد .
این درحالیست که بیش از این مسئولان اداره زراعت و همچنان دهقان از افزایش سایر محصولات زراعتی از جمله بادام ، انگور ، خربوزه ، تربوز خبرداده گفته بودند که از مدرک فروش آن عواید قابل ملاحظه نیز بدست دهقانان آمده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا