سیاست

نماينده گان مردم:‌ عمليات نظامي روسيه و پاكستان زيرنام نابود سازي مراكز توليد مواد مخدر در افغانستان، نقض حاكميت ملي كشور خواهد بود

يك مقام بلند پايه روسيه گفته است كه نيروهاي ويژه روسي و پاكستاني براي حمله به مراكز توليد مواد مخدر در افغانستان آماده ميشوند. اين گفته هاي ويكتور ايوانف رييس مبارزه با مواد مخدر با واكنش جدي افغانها مواجه شده است.

به گزارش آژانس باختر، ويكتور ايوانف رييس مبارزه با مواد مخدر روسيه اخيرا" ً‌گفته است كه نيروهاي ويژه روسيه و پاكستان در روز هاي آينده به منظور نابودي مراكز توليد هيروهين در افغانستان عمليات مشترك را انجام خواهند داد و پاكستان يك گروه ويژه را به روسيه فرستاده تا در اين راستا آموزش ببينند.

گفته شده كه اين عمليات در شرق افغانستان انجام خواهد شد. اين گفته هاي یک مقام برجسته روسيه در حال بيان ميشود كه مقامات افغانها بارها بر اين گفته تاكيد داشته اند كه پديده مواد مخدر در افغانستان يك پديده تحميلي بود و ريشه هاي آن در بيرون از مرزهاي كشور آب ميخورد. از طرف ديگر افغانها خاطره تلخي از تجاوز ارتش سرخ وابسته به شوروي سابق در كشور دارند. همچنان پاكستان با مداخلات دوامدار در امور داخلي افغانستان و حمايت از باندهاي تروريستي كه خود از مواد مخدر تمويل ميشوند هويت زشت در ميان افغانها ندارد، بدون شك عملياتي نظامي اين دو كشور در پوشش از بين بردن مراكز توليد مواد مخدر در كشور ما عكس العمل افغانها را در برابر اين دو كشور بيشتر خواهد ساخت.

پيربخش گرديوال نماينده مردم ننگرهار در ولسي جرگه و عضو كميسيون مبارزه با مواد مخدر، مسكرات و فساد اخلاقي آن مجلس ميگويد ما به اين امر توافق داريم كه مبارزه عليه مواد مخدر در سطح منطقه بايد در هماهنگي با هم باشد بيشتر ما بر امر تبادله اطلاعات در رابطه به باندهاي قاچاقچي تاكيد داشته ايم .

مگر عمليات نظامي در داخل كشور ما آنهم بدون هماهنگي با نهادهاي افغان به هيچ عنوان توجيه شده نميتواند بهتر است مقامات روسي و پاكستاني آنچه را در اختيار دارند به مسوولين افغان بسپارند بدون شك افغانها توان مبارزه با باندهاي قاچاقچي را دارند بهتر است ما همكار خوب در راستا مبارزه عليه مواد مخدر باشيم.

نجيب الله كابلي، عضو پيشين ولسي جرگه كه در كميسيون مبارزه با مواد مخدر، ‌مسكرات ‌و فساد اخلاقي ولسي جرگه عضويت داشت گفت، نهادهاي امنيتي افغان در آن ظرفيت قرار دارند كه بتوانند با كي چه بكنند ما افغانها متاسف هستيم كه روسيه در كنار كشوری قرار گرفته كه خود قاچاقبر مواد مخدر است اين پاكستان است كه از طريق استخبارات خود كشت كوكنار را در افغانستان توسعه بخشيده از طرف ديگر مناطق قبايلي پاكستان سرشار‌از كشت كوكنار است كه به نام علاقه غير،‌ پوليس نميتواند به آنجا برود بهتر است اين دو كشور به فكر حل مشكل خود باشند تا عمليات در جاهاي ديگر.

 به عقيده نجيب كابلي، پاكستان ميخواهد به بهانه مبارزه با مواد مخدر اين بار خود را در كنار روس ها قرار دهد و انبوه از مشكلات داخلي و خارجي خود را در زير نام مبارزه با مواد مخدر در افغانستان پنهان سازد.

در همين حال بازمحمد احمدي معين بخش مبارزه با مواد مخدر در وزارت داخله افغانستان تاكيد بر اين امر دارد كه هر عمل در خصوص مبارزه با مواد مخدر در افغانستان بايد در هماهنگي با دولت افغانستان ، انجام شود او در رابطه به نشست چهار جانبه افغانستان،‌ تاجكستان، ‌روسيه و پاكستان گفت تاكنون توافقات اين نشست نهايي نشده، ولي در رابطه به عمليات مشترك روسيه و پاكستان اظهار داشت كه اين دو كشور ميتوانند با هم تبادل اطلاعاتي داشته باشند.

كارشناسان امور مبارزه با مواد مخدر ميگويند از گفته اين مقام افغان چنين برداشت ميشود كه دولت افغانستان اجازه عمليات به نيروهاي خارجي را در خصوص مبارزه با مواد مخدر نميدهد هرگاه پاكستان كه نزد افغانها هويت بدي دارد در چنين عمليات ها براي خود جا پيدا كند بدون شك با واكنش تند افغان ها مواجه خواهد شد.

برخي ديگر از نمايندگان مردم در شوراي ملي گفته اند هرگاه روسيه و پاكستان در تباني باهم،‌ در افغانستان دست به عمل نظامي بزنند در حقيقت آنها حاكميت ملي افغانها را نقض كرده اند بايد اين دو متوجه اعمال شان باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا