سیاست

ولسی جرگه از حکومت خواست که تا یک هفتۀ دیگر کابینۀ جدید را معرفی نماید

کابل باختر29 قوس
در جلسه ای که به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه برگزار گردید،اعضای ولسی جرگه از تأخیر در معرفی کابینه جدید ابراز نگرانی نموده،از عملی نشدن وعده های رئیس جمهوری و رئیس اجرائیه به شدت انتقاد نمودند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر: نماینده گان تأکید نمودند که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه باید به این روند غیر قانونی خاتمه بخشیده،بر نگرانی های گستردۀ مردم و چالش های بزرگ نقطۀ پایان بگذارند.
در همین حال،رئیس مجلس پیرامون وضعیت کشور صحبت نموده ،علاوه کرد که حکومت فعلی برخلاف قانون اساسی در معرفی کابینه تأخیر می نماید و این مسئله، پیامد های ناگواری را درعرصه های سیاسی و اقتصادی کشور بجا گذاشته است .
پس از بحث های مفصل، اعضای مجلس فیصله نمودند که تا اخیر این هفته حکومت مکلف است،کابینۀ جدید را به ولسی جرگه معرفی نماید.
در جلسه،گزارش سفر اعزامی هیئت ولسی جرگه به کشورمراکش توسط  حاجی محمد هاشم وکیل منتخب ولایت فاریاب به مجلس ارائه گردید و از اشتراک و سهم فعال هیئت ولسی جرگه در این اجلاس یاد آوری صورت گرفت.
علاوه برآن،اعضای مجلس روی  ناامنی های اخیر درسطح کشور به خصوص ولایت کنر و درمحاصره ماندن تعدادی ازخانواده ها توسط طالبان دراین ولایت،پیشنهاد مسلح شدن مردم ولایت کنر بخاطرمحافظت از نوامیس ملی شان،محکوم شدن حمله به منزل وژمه صافی نماینده ولایت کنر ، تخصیص بودجۀ  مشخص برای پروژۀ آبرسانی ولایت سرپل در بودجه سال 94 13، انتقاد از حذف هفت تن از جوانان اقلیت قوم قزلباش از تعلیمات نظامی به عربستان سعودی، نگرانی از تجاوزکشورهای همسایه به حریم کشور وپیشنهاد همکاری مردم با حکومت دراین راستا ،پیشنهاد خریداری سلاح وطیاره جهت تجهیز نیروهای امنیتی کشور، اخاذی در مسیر راه لوگر- کابل از سوی پوسته های امنیتی و وجود فساد گسترده درولایت زابل به خصوص حیف و میل مبلغ تخصیص یافته برای پل  زابل – قندهار صحبت نمودند و از نهاد های مسئول خواهان رسیده گی به این مشکلات گردیدند.
درجلسه، وکلای ولایت  بدخشان ازناامنی ها و موجودیت تروریستان خارجی همراه با خانوادهای شان دراین ولایت ابراز نگرانی نمودند.این وکلاء همچنان از نشر گزارش خبری توسط تلویزیون(یک) که جنگ در این ولایت را برای معادن دانسته و فضل عظیم زلمی مجددی نماینده ولایت بدخشان را در آن دخیل دانسته است،به شدت انتقاد نموده،نشر این گزارش را خلاف اصول مطبوعاتی،مغرضانه و خلاف قانون دانستند.
فضل عظیم زلمی مجددی وکیل ولایت بدخشان موضوع نشر اکاذیب توسط تلویزیون خصوصی(یک) را قابل پیگیری خواند و از رئیس مجلس خواست تا در زمینه هدایت صادر نماید که در نتیجه به کمیسیون های مربوط در این زمینه وظیفه سپرده شد تا مضوع نشر برنامه مورد نظر تلویزیون(یک) را مورد بررسی قرار دهند.
آنان،همچنان خواهان برخورد قانونی با مسئولین تلویزیون خصوصی(یک) و گزارشگر این رسانه گردیدند.
افزون برآن،برخی از وکلاء به دلیل نبود توازن و عدالت در بودجه سال مالی1394 خواهان رد آن از سوی ولسی جرگه شدند.
رئیس ولسی جرگه حمله مسلحانه بر منزل وژمه صافی  وکیل ولایت کنر را تقبیح نموده،از کمیسیون امنیت داخلی خواست تا موضوع را درتفاهم با وزارت امورداخله بررسی نماید و از اجراآت خود به جلسه عمومی گزارش ارائه نماید.
به همین ترتیب آقای ابراهیمی از ارگانهای امنیتی خواست تا به کمک اهالی ولسوالی های کنرکه درمحاصره طالبان بسرمی برند، اقدامات جدی وعملی  نمایند.
وی همچنان بودجه سال مالی 1394 را با شرایط کنونی کشورناسازگار خوانده، از حکومت خواست تا دربودجه  عدالت و شفافیت را در اولویت قرار داده و در مورد آن تجدید نظر نماید.
رئیس ولسی جرگه همچنان به کمیسیون های مربوط ولسی جرگه وظیفه سپرد تا گزارشات و موضوعات مطرح شده توسط وکلاء را به بررسی گرفته،با دعوت مسئولین اموردر جهت حل آن اقدام کنند.
قابل یاد آوریست که در جلسه، از شهامت و قهرمانی میرافغان افسرپولیس که در راه دفاع از کشوربه شهادت رسیده است،قدر دانی صورت گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا