سیاست

رئیس جمهور غنی: منحیث رئیس جمهور، وظیفه اسلامی و ملی من این است که برای تامین صلح باعزت اقدامات عملی نمایم

کابل باختر 2میزان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان عصر روز پنجشنبه با هیات مذاکره کننده حزب اسلامی و شماری دیگری از اعضای آن حزب، دیدار کرد.
دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبرداد، در این دیدار که در ارگ انجام شد و در آن انجنیر محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه نیز حضور داشت، ابتدا انجنیر محمد امین کریم رئیس هیات مذاکره کننده حزب اسلامی ضمن تشکر از رئیس جمهور گفت که اراده، حوصله، و استقامت شما در زمینه تامین صلح باعث موفقیت این مذاکرات گردید.
وی افزود: به کمک خداوند(ج) و باور شما به حقانیت صلح، امروز مردم افغانستان و جهان شاهد دستآورد امضای این موافقتنامه صلح می باشند و دروازه های امید به صلح برای سایر مخالفان مسلح نیز گشوده می شود.
انجنیر محمد امین گفت که ما برای حمایت از نظام، دفاع از کشور و خدمت به مردم، آمادۀ هرگونه قربانی هستیم.
وی افزود که پس از انفاذ این موافقتنامه صلح، بزودترین فرصت زمینه برگشت انجنیر گلبدین حکمتیار به پایتخت کشور فراهم خواهد شد.
سپس داکتر غیرت بهیر مسئول سیاسی حزب اسلامی، ضمن تبریکی موفقیت مذاکرات صلح به رئیس جمهور و تمام ملت افغانستان، خطاب به رئیس جمهور غنی گفت که تاریخ نام شما را بخاطر تلاشهای تان در راستای صلح، به خط زرین خواهد نوشت.
داکتر بهیر افزود که روند صلح، یک روند آسان و ساده نیست، اما به برکت راهنمایی مدبرانه رئیس جمهور و رهبر حزب اسلامی، با موفقیت به نتیجه رسید. وی ابراز امیدواری کرد که موافقتنامه مذکور به زودترین فرصت ممکن جنبه عملی پیدا کند.
رئیس جمهور غنی پس استماع سخنان آنان، گفت که شکر خداوند متعال را بجا می آورم که  پس از سالها مذاکرات بین الافغانی، صلح در کشور موفقانه به نتیجه رسید. وی از شورای عالی صلح بخصوص پیر سید احمد گیلانی و هیات مذاکره کننده حزب اسلامی و تمام شخصیت های که در این روند گام های موثر برداشته اند، تشکر کرد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد که نیت و اراده، اساس پیشرفت را تشکیل می دهد و امروز به حزب اسلامی و ملت افغانستان این مسئله ثابت شده باشد که نیت من برای برقراری صلح در کشور محکم است.
رئیس جمهور گفت که منفعت انجام موفقانه این مذاکرات این است که مذاکرات بین الافغانی به نتیجه رسید، همه باید در مورد منافع ملی و افغانستان شمول فکر نمایند، شریکان و رقیبان برای امضای این موافقتنامه منتظر بودند، این موافقتنامه بر ضد و ضعیف کردن دیگران نه بلکه بخاطر منافع ملی به امضا رسیده است و از همه مهم اینکه برای مخالفان مسلح پیام واضح صلح را می دهد.
محمد اشرف غنی گفت که منحیث رئیس جمهور افغانستان وظیفه اسلامی و ملی من است که برای تامین صلح قانونی و باعزت در کشور تلاش و اقدامات عملی نمایم. وی از آمدن حکمتیار به زودترین فرصت ممکن، ابراز امیدواری کرد.
رئیس جمهور گفت: هر حزب که به طور دموکراتیک، صلح آمیز و منسجم داخل صحنه می شود، به هندسه سیاسی تغییر مثبت می آورد.
رئیس جمهورغنی افزود: در هفته آینده در رابطه به آمادگی های انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی ها بحث صورت خواهد گرفت.
وی افزود که امضای توافقنامه با حزب اسلامی در زمینه تامین امنیت کشور و انجام انتخابات آینده، تاثیر بسزای خواهد داشت.
محمد اشرف غنی یکبار دیگر از تعهد، حوصله و اراده همه در انجام موفقانه مذکرات صلح تشکر کرده گفت که ما به خانواده های شهدا رسیدگی خواهیم کرد و برای تمام جهان نشان خواهیم داد که افغانها در راستای آبادی و پیشرفت کشور خویش مشترکاً تلاش می کنند.
در اخیر این دیدار، هیات مذاکره کنندۀ حزب اسلامی و سایر اعضای آن حزب، دستار فضلیت را بر سر رئیس جمهور غنی، بسته کردند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا