امنیت

کشت خشخاش و بنگ دانه، مخرب امنیت و اقتصاد افغانستان وسودآور برای طالبان

برلین/دویچه وله/باختر/25 قوس
سازمان اطلاعات برون مرزی آلمان در باره کشت خشخاش، بنگ  دانه و تولید موادمخدر در افغانستان اعلام کرد که این اقدام که به ضرر امنیت و اقتصاد افغانستان است، ولی سود فراوانی برای طالبان دارد.
سایت انترنتی رادیو دویچه وله آلمان نوشت به نقل از سازمان اطلاعات برون مرزی آن کشور درباره تولید و قاچاق مواد مخدر در سطح جهانی نسبت به تاثیرهای مخرب قاچاق مواد مخدر بر امنیت و اقتصاد افغانستان هشدار داد.
در این گزارش، افغانستان به عنوان نمونه ای منفی در سطح جهان در ارتباط با تولید و قاچاق مواد مخدر ذکر شده است.
در این گزارش آمده است، طالبان از این که افغانستان بزرگ ترین مرکز کشت خشخاش و بنگ دانه و بزرگ ترین مرکز تهیه تریاک جهان بوده، راضی است، زیرا از این راه مخارج گروه های تروریستی چون طالبان تامین می شود.
در این گزارش همچنین تاکید می شود که گروه های مختلف قومی، سیاسی، دینی به رغم اختلاف های خود از کشت خشخاش و بنگ دانه در این کشور سود می برند.
بر مبنای تخمین سازمان ملل متحد فروش موادمخدر در سراسر جهان حدود 390 میلیارد دلار است. به این ترتیب قاچاقچیان موادمخدر پنجمین قدرت مالی جهان هستند.
این رسانه آلمانی به نقل از سازمان اطلاعات برون مرزی آلمان اضافه کرد، مبارزه با قاچاق موادمخدر به خاطر تنوع شیوه ها و افزایش راه های جدید برای ارسال این مواد بسیار مشکل است. این سازمان اعلام کرده است که مسیر اصلی موادمخدر از افغانستان به اروپای مرکزی و غربی مسیر کشورهایی از جمله ترکیه و ایران به سوی کشورهای بالکان است.
از چند سال گذشته مسیرهای جدید دیگری نیز مورد استفاده قاچاقچیان موادمخدر قرار می گیرند. در این گزارش آمده است: درچند سال اخیر شرق آفریقا نیز به یکی از مراکز اصلی پخش هیروئین تبدیل شده است. از این طریق محموله های هیروئین توسط کشتی به شرق آفریقا منتقل می شوند و از آنجا از راه های هوایی به اروپا می روند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا