سیاست

وزیر معارف در سی و هفتمین کنفرانس عمومی یونسکو اشتراک کرد

کابل/22/عقرب/باختر
فاروق وردک وزیر معارف کشور در 37 مین کنفرانس سازمان علمی و فرهنگی جهان (یونسکو) که در شهر پاریس کشور فرانسه تدویر یافته است اشتراک نمود.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی وزارت معارف به آژانس باختر: این کنفرانس هر دو سال یکبار به اشتراک وزرای معارف 139 کشور عضو این سازمان برگزار میگردد و در جریان آن روی موضوعات مرتبط کاری کشورهای تحت پوشش همکاری های این سازمان بحث صورت میگیرد.
در کنفرانس امسال سازمان تعلیمی و فرهنگی ملل متحد، فاروق وردک وزیر معارف کشور پیام تبریکیه رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، مردم افغانستان و 10.5 ملیون شاگرد مکاتب کشور را به مناسبت انتخاب شدن دوباره خانم ایرینا بوکووا بحیث رییس عمومی سازمان جهانی یونسکو رسانیده گفت و برای شان موفقیت های مزید را تمنا کرد.
اشتراک کننده گان امسال کنفرانس عمومی یونسکو نیز مقامات بلندرتبه 139 کشور جهان (رؤسای جمهور، معاونین رؤسای جمهور، معاونین صدراعظم وزرای معارف) بودند که فاروق وردگ وزیر معارف کشور به نماینده گی از حکومت افغانستان و منحیث وزیر یکی از وزارتهای موفق معارف جهان در آن سخنرانی نمودند.
وزیر معارف کشور در سخنانش بر اهمیت همکاری های این سازمان با افغانستان بعد از سال 2015 تاکید نموده، افزود: "سرمایه گذاری برای رشد منابع بشری باید بوسیله تخصیص منابع داخلی کشورها و از طریق همکاریهای بین المللی افزایش یابد و جایگاه یونسکو منحیث سازمان بین المللی پیشتاز در عرصه معارف در سازمان ملل متحد باید بارزتر گردد." او همچنان از دستاوردهای بی سابقه افغانستان در عرصه های معارف، مطبوعات و ورزش یادآوری نموده، مراتب امتنان مردم افغانستان از همکاری های جامعه بین المللی در این عرصه ها را ابراز نمود.  
وی نظام غنی کنونی معارف را با 10 سال گذشته که یک نظام کاملا غیر جوابگو و ناقص بود مقایسه نموده گفت که به فضل خداوند ج و به کمک همکاران بین المللی افغانستان توانسته است معارف خود را رشد تاریخی داده و تعداد شاگردان را از کمتر از 1 میلیون به ده و نیم میلیون برساند.
طی این کنفرانس ضمن مطالعه و ارزیابی دقیق برنامه های قبلی تعلیمی در کشور، به خصوص برنامه سواد آموزی که سازمان جهانی یونسکو تا سال 2015 یکی از متصدیان کلیدی آن میباشد، بحث روی برنامه های جدید صورت گرفت تا سازمان بین المللی یونسکو افغانستان را در بلند بردن کیفیت معارف همکاری نماید، که خوشبختانه توسط سازمان جهانی یونسکو پذیرفته شد و منظور گردید.
فاروق وردک وزیر معارف کشور در این کنفرانس با مقامات کشورهای مختلف دیگر نیز دیدار و گفتگوکرده خواهان همکاری های کشورهای مختلف با معارف افغانستان گردید. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا