سیاست

رییس جمهور اسلامی افغانستان امروز در مراسم سوگواری عاشورا شرکت کرد

کابل/12/عقرب/باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهور اسلامی افغانستان ، سروردانش، معاون رییس جمهور، محمدکریم خلیلی،رهبرحزب وحدت اسلامی افغانستان و اقشار مختلف مردم امروز در مراسم سوگواری عاشورا که در مسجد جامع حسینیه نبی اکرم در شهرک امید سبز برگزار شده بود، اشتراک نمودند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: در این مراسم سرور دانش، از طرف رییس جمهور سالروز حادثه عاشورا را به مردم افغانستان تسلیت گفت و ضمن ارایه سخنان مبسوطی، اظهار داشت: متاسفانه این روزها در برخی از مناطق مشاهده می شود که عده ای با حرکت های غیر متعارف و به وسیله قمه و زنجیرهای تیغ دار، بدن خود را زخمی کرده و خون های شان را در جاده ها می ریزند. ما پیشنهاد می کنیم که به جای این گونه خون ریختن ها که با فلسفه قیام امام حسین در تضاد است، بیایند خون خویش را به بانک خون امام حسین اهدا کنند تا هموطنان نیازمند به خصوص مجروحان نیروهای امنیتی از آن استفاده کنند. وی تاسیس بانک خون امام حسین را از سوی حکومت گذشته و شخص محمد کریم خلیلی یک اقدامی بجا، شایسته و ماندگار توصیف کرد.
وی هم چنین ضمن تشریح فلسفه قیام عاشورا گفت: یکی از مهم ترین آموزه های عاشورا آزادی و آزادی خواهی است.
وی اضافه کرد: امام حسین خودش انگیزه اصلی قیام خود را رهایی از خواری و ذلت شمرده است و همراهی با کسی چون یزید را تن دادن به ذلت می دانسته است.
معاون رییس جمهور ادامه داد: یکی دیگر از انگیزه های اصلی قیام عاشورا آوردن اصلاحات در جامعه بود. زیرا امام حسین خودش فرمود: من برای به دست آوردن قدرت و ثروت قیام نکرده ام بلکه برای ایجاد اصلاحات عمیق در میان امت مسلمان قیام کرده ام.
وی بیان داشت: یکی دیگر از انگیزه های قیام امام حسین ایجاد امنیت در جامعه و نهادینه ساختن قانونمندی و ارزشمداری بود.
وی تاکید کرد: مفهوم امنیت در نگاه امام حسین تامین عدالت اجتماعی بود. زیرا کسی مثل یزید بر سرنوشت مردم حاکم شده بود و عدالت و ارزش های دینی را زیر پا گذاشته بود.
در این مراسم هم چنین محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور پیشین ضمن فراخواندن مردم به عقلانیت و خردمندی اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسایلی که در سال های گذشته ایجاد شد و به عنوان یک الگوی مسلم برای دیگر کشورهای مسلمان به شمار می آید، ایجاد بانک خون امام حسین است. وی هم چنین گفت: در ادامه تاسیس بانک خوان امام حسین که یک اقدام نیک و ارزشمند بود، پیشنهاد من این است که برای مصرف نذورات مردم نیز مکانیزمی ایجاد شود که این نذورات برای محصلین بی بضاعت و کم درآمد مصرف شود.
وی تاکید کرد: هم اکنون هستند کسانی که درس خود را تعطیل کرده اند و به دلیل نداشتن مصارف پوهنتون تاجیل گرفته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا