اخبارجهان

پیگرد در مورد احتمال کشتار غیرنظامیان افغان توسط نظامیان هالندی

امستردام/ وی او ای/4جدی/باختر

وزارت دفاع هالند از څارنوالان این کشور خواسته است تا ادعاهای یک نظامی پیشین هالندی را پیگرد کند که مدعی است نظامیان هالندی در افغانستان دست به کشتار غیرنظامیان زده اند.

وزارت دفاع هالند دیروز اعلان کرد که در مورد اتهاماتی که گویا یک سریاز هالندی در سال ۲۰۰۷ با شلیک سلاح سنگنین بر خانه‌های رهایشی در ولسوالی چوره ولایت ارزگان ممکن باعث کشتن افراد غیر نظامی شده باشد، تحقیقات را آغاز کرده است.

در مصاحبهٔ با روزنامهٔ هالندی “تورو “که روز چهار شنبه نشر شد، این نظامی پیشین هالندی گفته است که به او دستور داده شد تا بر خانه‌ها در ولسوالی چوره ولایت ارزگان با سلاح سنگین شلیک کند چون به گفتهٔ او آمرین وی به حضور طالبان در آنجا مشکوک بودند.

به گفته این سرباز پیشین هالندی، دستور انجام حملات توپخانه‌یی بر روستای ولسوالی چوره ارزگان تنها به اساس استراق سمع مکالمات رادیویی جنگجویان طالبان گرفته شد و در جریان انجام این حملات، هیچ شلیکی از این روستا به سوی سربازان هالند نشد.

به دنبال نشر این مصاحبه، وزارت دفاع هالند گفت که این وزارت گزارش کشتار غیرنظامیان توسط سربازان هالند را بسیار جدی می گیرد و به  څارنوالان دستور تحقیق در مورد این رویداد را داده است.

وزارت دفاع هالند در بیانیه‌یی اعلام کرد که شیوه گزارش دهی سربازان هالندی از حوادث نیز باید تحت بررسی قرار گیرد.

این در حالیست که در پی نشر گزارش وزارت دفاع آسترالیا در مورد “کشتار اسیران زندانی و غیرنظامیان افغان” توسط نظامیان آسترالیایی، ده منسوب قوای خاص آن کشور از خدمت عسکری اخراج شدند.

گزارش تحقیقی وزارت دفاع آسترالیا که چهار سال روی آن کار شده و ماه گذشته نشر شد، حاکی از آن است که نیروهای خاص آسترالیایی در هنگام اجرای ماموریت نظامی در افغانستان ۳۹ اسیر زندانی و غیرنظامی افغان را کشته اند.

مارک روته، صدراعظم هالند ماه گذشته گفته بود که هیچ نشانه‌ یی وجود ندارد که نشان دهد سربازان هالندی نیز چنین جنایاتی را در افغانستان مرتکب شده باشند.

نظامیان هالندی از سال ۲۰۰۲ بدینطرف در ترکیب نیروهای بین المللی در افغانستان حضور دارند. در دو دهه گذشته نیروهای هالندی در پهلوی نظامیان استرالیایی بیشتر در ارزگان ایفای وظیفه کرده اند.

هم اکنون ۱۶۰ سرباز هالندی در چوکات ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند. تاکنون ۲۵ سرباز هالندی در افغانستان کشته شده است.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا