سیاست

به مسایل زنان پروژه وی و ابزاری برخورد میشود

کابل باختر/ 11/حوت
جرگه ملی زنان زیرنام بسیج و مشارکت سیاسی زنان دردوره گذار امروز درکابل دایر گردید.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، این جرگه که به اهتمام دیده بان افغانستان و بخش زنان سازمان ملل متحد راه اندازی شده بود ، فعالان حقوق زن از مرکز و34 ولایت اشتراک داشتند.
درآغاز جرگه جلیل بنیش رییس دیده بان افغانستن تدویر جرگه ملی زنان درحمایت و حفاظت از حقوق دردوره گذار و بسیج مشارکت زنان درمناطق روستا کشور خوانده علاوه کرد ، زنان در روستا های کشور به مشکلات مواجه اند که میتوان به این مشکلات از طریق همگرایی ، همصدایی بین شبکه و نهادهای رسیده گی کرد و مشکلات آنها را به مسوولان دولت وجهان رساند.
بنیش پیشرفت های حقوق سیاسی زنانی را دریک دهه گذشته چشم گیر خوانده گفت :" محافظه کاران جلسه هرنوع تغییر و دگرگونی درشیوه زنده گی زنان راکه به بهبود و ارتقای موفقیت و اشتراک بیشتر درزنده گی اجتماعی بینجامد به مشابه تلاش ضد اسلامی معرفی میکنند و در صدد بسیج عمومی برای بازگرداندن آن می برآیند .
به گفته بنیش ، دردوره گذار و مصالحه با طالبان بیم آن میرود که حقوق زن قربانی مصالحه با طالبان شوند.
موصوف علاوه کرد ، گذار سیاسی شامل انتخابات ، انتقال امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای داخلی پروسه آشتی با طالبان ، کاهش کمک های اقتصادی و تاثیرات بالقوه بالای وضعیت زنان دارد.
شاه جان یزدان پرست مشاور وزارت امور زنان دست آورده و چالش که فراراه زنان کشور درسال های اخیر قرارداشته و دارد به بحث گرفته گفت ،"حضور زنان درعرصه های مختلف تعلیمی ، تحصیلی ، فرهنگی ، اجتماعی ، قوانین و امضای قر اردادها و میثاق های بین المللی که به اهتمام وزارت امور آماده شده همه ازجمله دستاورد ها میباشد که زنان با مشکلات حصول نموده اند.
یزدان پرست ، نا امنی ها ، پائین بودن سطح آگاهی زنان از علوم معاصر و حاکمیت سنت های ناپسند را ازجمله مشکلات درراستای حقاق حقوق زنان داسنت .
ثریا صبح رنگ مسوول زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر دررابطه به مشکلات زنان صحبت نموده منشور زنان را که اخیراً توسط فعالان حقوق آماده شده یک دستاورد بزرگ در راستای بهبود وضعیت زنان و انعکاس خواسته های آنها در قسمت دسترس به کار صحت و ایام فراغت های کاری و دیگر تامینات اجتماعی خواند.
داکتر عالمه رییس مشارکت سیاسی زنان ، درپیوند به دست آورد هاو چالش هاصحبت نموده گفت ، از دستاورد های مهم سیزده ساله در راستای حقوق زن میتوان ازقانون اساسی افغانستان نام گرفت "
وی افزود ، قانون اساسی که برابری شهروندان تضمین کرد به مثابه یک خط قرمز تعدیل و تغییر ناپذیراست .
داکتر عالمه افزود ، چالش که تاکنون ریشه یابی شده تصویر نادرست که سیاست در حق مردان دانسته اند به مسایل زنان ابزاری و پروژه وی برخورد شده ، زنان در هردو انتخابات برنده انتخابات بودند اما مسوولان درمسایل کلان آنها را به حایشه رانده اند.
فرخنده زهرا نادری نماینده مردم در شورای ملی نیز به چالش که نهاد و فعالیت زنان درداخل و خارج پارلمان وجود دارد اشاره نموده گفت ، " زنان دراکثریت تصمیم گیری ها با هم گروهی و جمعی تصمیم نمی گیرند " به  گفته وی این یک چالش بزرگ درراه مبارزه و تبدیل نشدن مبارزات زنان به یک جنبش به حساب میاید.
دیده بان افغانستان یک نهاد مستقل غیر حکومتی است که در وزارت اقتصاد ثبت و راجستر شده ، دورنمای این نهاد در رسیدن به یک جامعه دموکراتیک ، امن ، بردبار و برخوردار از عدالت که تمام شهروندان ازفرصت های مساویانه بهره مند شوند تشکیل میدهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا