اخبارTOPگزارش ها

ترامپ می خواهد بایدن را در افغانستان به چالش کشد

کابل / ۲۳  عقرب / باختر

رسانه های امریکایی می گویند ترامپ قصد دارد قبل از آن که جوبایدن به قصر سفید گام گذارد او را با چالش های جدی مواجه کند.

گزارشگر آژانس باخترمی نگارد؛جوبایدن نامزد دموکراتان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا بر دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا که وابسته به جمهوری خواهان است و به خود خواهی و سر تنبگی شهرت دارد پیروز شده است.

با آن که در امریکا برای سیاست ورزان معمول بوده است که شکست شان در انتخابات٬ با تبریک گفتن به رقیب بپذیرند و این درجامعه دمواتیک امریکا یک رسم است مگرترامپ برخلاف دیگران کار کرد و سنت شکنی کرده است و گفته است٬ نتیجۀ انتخابات را نمی پذیرد، در گام اول به محکمه عارض می شود و اگر نشد از هواخوانش خواهد خواست که به جاده ها برآیند و اعتراض کنند، کاری که درهیچ انتخابات ریاست جمهوری امریکا صورت نگرفته است.

ترامپ که در ماجراجویی شهرت دارد تنها به این دو مسئله ‹شکایت به محکمه و کشاندن هواخواهانش به جاده ها›اکتفا نکرده است او تلاش ها و برنامه های دیگر هم دارد که می تواند برای رییس جمهوری آیندۀامریکا درد سر ساز باشد. یکی از آن مسئلۀ افغانستان است.

با آن که ترامپ تا کمتر از دو ماه دیگر یعنی تا بیست جنوری وقت دارد که به عنوان رییس جمهوری امریکا در قصر سفید بماند٬ دست به تغییرات کادری در وزارت دفاع زده است و مانند خود، چهارچهرۀ ماجرا جو را داخل  این نهاد نهایت مهم امریکا کرده است وتلاش دارد تا قبل از موعود تعیین شده، عساکر خود را از افغانستان خارج کند.

به این ترتیب جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا به دلیل سیاست های  ماجرا جویانۀ دولت دونالد ترامپ در افغانستان برای تداوم حضور یا خروج نظامیان آمریکایی از این کشور با تصمیم دشواری روبرو خواهد شد.

روزنامۀ آمریکایی واشنگتن تایمز در شمارۀ روز پنجشنبه خود نوشته است: جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا در جنگ افغانستان با فشارهای زیادی از همه طرف روبرو است. رهبران طالبان از او خواسته اند که به سرعت عقب نشینی نیروهای آمریکایی را ادامه دهد در حالی که دولت افغانستان خواستار اتخاذ رویکرد محتاطانه و تعهد او علیه تروریزم شده است.

روز نامه گفته است: شاید هیچ چالش دیگری در زمینۀ سیاست خارجی برای بایدن در ابتدای کار اوسخت تر از حل مسئلۀ افغانستان نباشد. چون تحلیل گران معتقدند که موضع بایدن در قبال افغانستان ممکن است تا حدودی ادامۀ موضع ترامپ باشد.

اما همان تحلیل گران می گویند که بعید است بایدن تمام نیروهای آمریکایی را طبق توافقنامۀ دوحه از افغانستان خارج کند. خود بایدن درمبارزات انتخاباتی خود در این خصوص گفته بود: مایل است حدود دو هزار نیرو را در خاورمیانه مستقر کند و تعداد کمی را در افغانستان حفظ کند.

روز نامه به ادامه گفته است: «بسیاری از کارشناسان آمریکایی پیش بینی می کنند که تیم سیاست خارجی این کشور به تعامل دیپلماتیک خود با طالبان ادامه خواهد داد، اما در عوض با اتخاذ یک رویکرد سخت گیرانه تر مبتنی بر شرایط مورد علاقه بسیاری از رهبران پنتاگون، قید زمانی تسریع خروج نیروها از افغانستان را کنار خواهد گذاشت.”

واشنگتن تایمز به ادامه گفته است: دولت بایدن همچنین احتمالاً همکاری نزدیکتری با دولت افغانستان و مشخصاً با محمد اشرف غنی رییس جمهوری خواهد داشت که در مراحل اولیۀ مذاکرات واشنگتن و طالبان کاملاً کنار گذاشته شدند.

در افغانستان هم کارشناسان می گویند، با آن که میان ترامپ و بایدن در خصوص مسئلۀ افغانستان چندان تفاوت دیدگاه وجود ندارد مگر بایدن یک سیاستمدارمسلکی است و به عمق مسایل فکر می کند و مانند ترامپ به خروج از افغانستان می اندیشد مگر به خروج از افغانستان خودش به تنهایی  تصمیم نمی گیرد بل با  یک جمع تیم کاری و مشاوران ›خود مشوره کرده وارد  عمل می شود دورنمای کار خود را می سنجد و فکر می کند.

مگر ترامپ می خواهد که قبل از داخل شدن بایدن به قصر سفید، او را دچار مشکلات و چالش ها کند، ترامپ در یک تصمیم عجولانه، چهار تن از مقام ها ی بلند پایۀ وزارت دفاع  به شمول مارک اسپر وزیر دفاع را برکنار کرد و به جای آنان افراطی ترین چهره ها مانند«داگلاس مک گرگور» به عنوان مشاور ارشد پنتاگون گماشت که با حضور امریکا در افغانستان تنها مخالفت نه بل حساسیت دارند.

مقرری های جدید در ادارۀ ترامپ که خود عمر نهایت کوتاه دارد اسباب نگرانی جدی  نه تنها بایدن بل مقام های پنتاگون را در پی داشته است.

شماری از مقام های وزارت دفاع امریکا از تصمیم ترامپ مبنی بر تسریع روند خروج از افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

شبکه‌ خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده  است که با انتصاب گرگور، احتمالاً روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان تسریع خواهد شد زیرا او از مخالفان سرسخت حضور نظامی در افغانستان بود و است.

مارک اسپر و شماری از جنرالان امریکایی منجمله رییس لوی درستیزهای امریکا بارها گفته اند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان، باید مبتنی بر شرایط امنیتی در این کشور باشد.

ترامپ در پی مهندسی ماجرا برای بایدن است و می خواهد برای او روز های دشوار کاری را ترسیم کند و با تاسف  دشواری بایدن از افغانستان آغاز می شود حتا مردم افغانستان که سال ها میدان جنگ رقابتی و نیابتی کشورهای بیرونی بودند حالا باید میدان جنگ رقابتی دو سیاست ورز امریکایی نیز باشند، ما روز های دشوار در پیش رو داریم.  فقط هم پذیری  و درک متقابل است که می تواند این روز های دشوار را برای ما سهل کند .سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا