اخبارامنیت

تشدید ناامنی ها در کشور باشندگان بغلان را نگران کرده است

 پلخمری/ 8 قوس/ باختر

پس از آغاز مذاکرات در قطر، مردم افغانستان بیشتر از هروقت دیگر منتظر آتش بس و تامین صلح سرتاسری در کشور بودند، صلحی که بتواند باعث قطع خون ریزی وفاق ملی که یکی از آرمان های دیرینۀ مردم افِغانستان است، درپی داشته باشد.

سیدقادر٬ راننده در شاهراه بغلان -کندز به خبرنگار آژانس باختر گفت: “ظهر روز جمعه هنگامی که به طرف پلخمری در حرکت بودم در ساحۀ جنگل باغ شهرکهنه بغلان به چشمان خود دیدم که یک نفر حین برخورد با ماین چگونه توته و پارچه شد۰”

وی افزود: در صورتی که صلح در کشور تامین شود٬ هرگز چنین وقایع دلخراش به وقوع نخواهد پیوست.

او از دولت و طالبان مسلح می خواهد که دیگر جنگ‌ بس است و جنگ‌ راه حل‌ نیست بنأ به صلح و آتش بس دایمی تن در دهند.

شناور لشکری٬ فعال جامعۀ مدنی در بغلان به این باور است که تامین صلح پایدار بستگی به صداقت و دلسوزی طرف های درگیر در جنگ و قطع مداخلات خارجی ها دارد. و بدون این شرایط هرگز قطع جنگ ‌در کشور امکان پذیر نیست. همزمان با آغاز مذاکرات صلح در قطر مردم افغانستان بی صبرانه انتظار آتش بس ویا کاهش خشونت ها را در کشور داشتند که متاسفانه برعلاوه آن که خشونت ها در کشور کاهش نیافت، خشونت تشدید یافت وامید مردم‌ به قطع جنگ‌ از بین رفت.

 اسدالله حبیبی٬ مسوول شبکه محافظت عملکرد کودکان یا (سیپن) ریاست کار و امور اجتماعی بغلان گفت که در نتیجۀ انفجار سرگلوله هاوان در ولسوالی خنجان پنج عضو یک خانواده در هفته گذشته کشته و زخمی شدند٬ به همین دلیل باور چندانی به برقراری صلح ندارد و وقوع این حادثۀ دلخراش را ناشی از پیامدهای تلخ شرایط جنگی در کشور می داند و می افزاید: تشدید جنگ‌ و ناامنی، فقر و بیکاری و از جانب هم حمله به مراکز فرهنگی کشور و تلاش های بی نتیجه برای آشتی و ایجاد صلح که از ماه ها قبل در قطرآغاز شده است، باورها را به برقراری صلح وآتش بس در کشور به یاس تبدیل‌ کرده است. حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا