اخباراقتصاد

پیشۀ پوستین دوزی در غزنی کاهش یافته است

غزنی/22جدی/باختر

در سالهای گذشته بیش از پنجصد تن در غزنی مصروف پوستین دوزی بودند، اما اکنون فقط یک تن به این پیشه ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار محلی آژانس باختر، صنعت پوستین دوزی زمانی از صنایع مشهور و پسر دست آورد در غزنی بود، مردم با استفاده از این صنعت لباس های زمستانی تهیه می کردند.

در سالهای گذشته بیش از پنجصد تن در ولایت غزنی مصروف پوستین دوزی بودند، اما اخیراً این صنعت به باد فراموشی سپرده شده است و اکنون تنها یک تن مصروف صنعت پوستین در شهر غزنی دوزی است.

عبدالودود، بیش از چهل سال است که با استفاده از صنعت قدیمی پوستین دوزی، جلیقه، کوت و کلاه را از پوست بره و گوسفند می سازد و با مشکلات زیادی توانست این صنعت را تاهنوز زنده نگه دارد.

انسان ها در قدیم از پوستین به عنوان لباس استفاده می کردند، اما با گذشت زمان، تنها در فصل سرما از آن استفاده می شد، اکنون نیز پوستین جایگاه خود را در بازار های جهان به عنوان کالای پرطرافدار حفظ کرده است، اما درغزنی تعداد اندکی از آن استفاده می کنند.

غزنی از ولایت های کوهستانی و جنگل دار است، پیش از این از پوست گرگ، شغال و روبا نیز در صنعت پوستین دوزی استفاده می شد، اما حال به دلیل نبود شکار تنها از پوست حیوانات اهلی مانند بره و گوسفند استفاده می شود.

در کنار خریداران داخلی شماری از باشندگان کشور بالاپوش های ساخته شد از پوست حیوانات را هنوز هم به عنوان تحفه غزنی به خارج از کشور می برند.

امنیت این شهر تاریخی، مسئله مهم در احیای دو باره این صنعت گفته شده است، موضوعی که نه تنها صنعت پوستین دوزی را با رکود مواجه کرده است، بل به همۀ ابعاد زندگی مردم تاثیر سوء گذاشته است.

احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا