اخبارصحت

ارائه خدمات صحی نباید با شروط همراه باشد

کابل  ۱۷   سنبله   باختر

سازمان صحی جهان دربارۀ شرایط نامساعد صحت و درمان در افغانستان هشدار داده است.

رویترز از قول  ریک برنان، یک تن از مسوولان سازمان صحی جهان گزارش داده است که ممکن است حدود ۹۰ درصد از ۲۳۰۰ مرکز درمانی وصحی در افغانستان به زودی تعطیل شوند.

این در حالی است که بسیاری نهاد ها و سازمان های بین المللی حتا شماری از کشورها٬ بعد از تغییرات اخیر سیاسی در افغانستان کمک های شان را با مردم این کشور در بخش های مختلف منجمله ارائه خدمات صحی قطع کرده اند و سازمان صحی جهان هم به دلیل تاخیر دراز سر گیری فعالیت در میدان هوایی بین المللی کابل نتوانسته است کمک های ضروری را به افغانستان  انتقال دهد.

این کشور ها و سازمان ها٬ ادامه کمک های شان را با افغانستان منوط به تحقق تعهدات مسولان امارت اسلامی دانسته اند٬ در حالی که مردم افغانستان تاکید دارند که ارائه خدمات صحی یک امر بشر دوستانه است و نباید ارائه چنین خدمات با شروط همراه باشد.

 ریک برنان هم گفته است« حمایت کنندگان مالی در غرب می‌توانند قوانینی را تعریف کنند که بدون انجام هرگونه معاملات با طالبان همچون گذشته از مراکز بهداشتی و درمانی افغانستان پشتیبانی کنند.»

او گفته است ما قصد داریم اندیشۀ تعلیق کمک رسانی به مراکز صحی در افغانستان را متوقف کنیم. اما این احتمال وجود دارد که تا ۹۰ درصد از مراکزصحی و درمانی افغانستان تا اواخر هفته جاری فعالیت خود را متوقف کنند که این امر با افزایش بیماران و مراجعه کنندگان در روز‌های شیوع کرونایی ممکن است به یک بحران مبدل شود.

برنان تاکید کرده است: سازمان صحی جهان تلاش می‌کند با تامین منابع مالی، تجهیزات و لوازم مورد نیاز حدود ۵۰۰ مرکز بهداشتی در افغانستان کمی از شدت این بحران انسانی بکاهد. ممکن است در روز‌های آینده برخی تجهیزات و کمک‌های صحی از قطر وارد افغانستان شود که شامل کیت‌های ویژه برای تشخیص کرونا و نیز ادویه مورد نیاز برای بیماری‌های مزمن می‌شود.

باید گفت در شرایطی که بیماری کرونا در افغانستان همچنان به عنوان یک مشکل حاد صحی باقی مانده است٬ و بیمار های دیگر نظیر امراض سرطانی٬ طرق تنفسی٬ پولیو… هم از افغانان قربانی می گیرد٬ قطع کمک های صحی و یا تعلیق آن به جز ازدیاد مشکلات برای مردم افغانستان پیامد دیگری ندارد٬ در گذشته مردم بیشتر بیماران شان را غرض تداوی به پاکستان٬ هند و جا های دیگر می بردند حالا که کشور های همسایه افغانستان سرحدات شان را به روی افغانان بسته اند در چنین یک وضعیت این بیماران و بیمارداران اند که آسیب می بینند.

از دید مردم راه حل این معضل تقویت مراکز صحی در داخل کشور است٬ مسوولان در نظام جدید متعهد اند که از فعالیت مراکز صحی در کشور حملیت می کنند و هیچ نوع قیودی در برابر آٖنان وجود نخواهد داشت.

پس لازم است که نهاد های بین المللی به جای بهانه جویی و توجیه سازی به فکر حمایت از مراکز صحی در افغانستان باشند  با دید منصفانه و بیطرفانه فعالیت های این مراکز را دنبال کنند٬ ارائه خدمات صحی وابسته به سیاست و شرایط و شروط نیست بل این روند با هدف خدمت به انسانان نیازمند دنبال می شود٬ غربیان باید این گفته ها را درک کنند  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا