اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های غیرحکومتی در پایتخت

کابل/3جدی/ باختر

شمار محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که به دسترس قرارگرفته اند٬ در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.

روزنامۀ اطلاعات روز٬ مطلب تحت عنوان «حق آموزش زنان، الزامی که طالبان به آن تن دهند» نوشته است: در رفتار، رویکرد و اندیشه طالبان تغییر نیامده است. آن ها همان طالبان سال 1396 هستند که هنوزهم دشمن علم و زن اند٬ در حال حاضر در مناطق تحت حاکمیت طالبان، دختران حق رفتن به مکتب را ندارند و مکتب های دخترانه تحت کنترول طالبان در مواردی به آتش کشیده می شود.

روزنامۀ صبح کابل٬ مطلب زیرعنوان «یوسف رشید در تیر اندازی تفنگ داران ناشناس درکابل کشته شد» نگاشته است: یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) درنتیجۀ تیراندازی تفنگ داران ناشناس در کابل جان باخته است.

نزدیکان آقای رشید می گویند که این رویداد حوالی ساعت 30/8 صبح امروز چهارشنبه 3 جدی٬ در ساحۀ چهلستون ناحیۀ هفتم شهر کابل رخ داده است.

روزنامۀ 8 صبح٬ مطلب زیرعنوان «ماه خونین کابل، در یک ماه اخیر 33 تن کشته و 130 تن زخمی شده اند» نوشته است: پایتخت نیشنیان این روزها٬ صبح شان را با صدای انفجار آغاز می کنند.

به اساس آمارها، در جریان یک ماه گذشته بیش از 33 تن در نتیجۀ این انفجارها در پایتخت کشته و 130 تن دیگر زخمی شده اند.

روزنامۀ آرمان ملی٬ در صفحۀ اخیر زیرعنوان « «تازه داماد هراتی به دلیل (باکره نبودن) همسرش از طالبان درخواست سنگسار کرده است» نوشته است: مردی در ولسوالی پشتون زرغون هرات در روز پس از عروسی، همسرش را به «باکره نبودن» متهم کرده است و حالا به طالبان مراجعه کرده است تا همسرش دادگاه صحرایی شود.

این روزنامه٬ مطلب دیگر تحت عنوان «آلودگی هوا به خط سرخ نزدیک شده است» نگاشته است: مسوولان در ادارۀ محیط زیست کابل با ابراز نگرانی از بیش ترشدن آلودگی هوا در شهر کابل می گویند که آلودگی هوای پایتخت به سمت وضعیت اضطرار روان اس.

محمد کاظم همایون رییس ادارۀ محیط زیست کابل به «سلام وطندار» گفته است که الودگی هوای شهر کابل در وضعیت هشدار قراردارد. او همچنان گفته که اگر این وضعیت مهار نشود، وضعیت اضطراراعلام خواهد شد.

 همچنان این روزنامه٬ زیرعنوان «وزارت صجحت: دریک شبانه روز گذشته 16 بیمار مبتلا به کرونا جان باخته اند» نوشته است: وزارت صحت عامه از جان باختن شانزده بیمار مبتلا به ویروس کرونا و ثبت 201 واقعه جدید این ویروس در کشور دریک شبانه روز گذشته خبر می دهد. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا