اقتصاد

ضیاگل از پرورش سمارق عاید حاصل می کند

هرات/ ۳ سرطان/ باختر
زنی در هرات توانسته است با پرداختن به تولید سمارق ، به زندگی اش سروسامان دهد.
ضیاگل در روستای نوآباد ولسوالی کرخ هرات زند‌گی می‌کند. وی علاوه بر این که محصل انستیتیوت حساب‌داری بخش اداره و مدیریت است، سرپرست خانواده‌ خود نیز هست. از آن‌جایی که شوهر ضیاگل معتاد، کودکان بسیار خرد و خشو و خسرش پیر و ناتوان اند، مسوولیت کار و روزگار به دوش او است.
ضیاگل می‌گوید: «در خانه‌های مردم کار می‌کنم تا زندگی شوهر، بچه‌ها، خسر و خشوی پیرم را که توان کار کردن ندارند، تامین کنم.»
در میان این همه دشواری که برگردن خانم ضیا گل افتاده است، سه سال پیش، زمینه‌ خوبی برای او فراهم شد. زیرا او، عضو گروپ‌های مشترکین و مستفدین پروژه‌ ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت در بخش باغچه‌های خانگی شد و تا حالا این عضویت را دارد.
یکی از همسایه‌ها برای ضیاگل کمک کرده است و گوشه‌ یی از زمینش را برای وی قرض داده است، تا ضیاگل بتواند عضو گروپ‌های بخش باغچه‌های خانه‌گی پروژه‌ ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت شود.
ضیا گل در ۲۰۱۸ مسوول مرکز تولید سمارق صدفی، از طرف پروژه ملی باغداری و مالداری شد. امسال توسط پروژه‌ ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت برای این مرکز، بذر سمارق توزیع شد و تمام روش‌های کاشت، نگه‌داشت، برداشت، پروسس و بسته‌بندی برای اعضای این مرکز، آموزش داده شد.
خانم ضیا گل حتا جا برای کشت سمارق نداشت، اما مدیر خدمات زراعتی همکاری کرد و از داخل صحن این مدیریت، اتاقی در اختیار ضیاگل گذاشت. او زیر نظر بخش باغچه‌های خا‌نگی ۴۰ روز قبل شروع به کشت سمارق کرد و حدود ۲۵ روز می‌شود که شروع به برداشت حاصل آن کرده است.
در این مدت، ضیاگل علاوه بر مصرف خانواده‌اش و هدیه دادن به همسایگان محل، توانسته است ۶۰ کیلو سمارق صدفی را هر کیلو در بدل ۲۵۰ افغانی بفروشد. ضیا گل در این ۴۰ روز، توانسته است ۱۵ هزار افغانی برای خود پس‌انداز کند.
ضیاگل می‌گوید، کشت سمارق زنده‌گی او را کاملاً متحول کرده است، چرا که هم وضعیت اقتصادی‌اش را بهبود بخشیده است و هم موقف اجتماعی وی را بلند برده است، طوری که تا حالا چندین بار آدم‌های بلندرتبه مانند ولسوال منطقه، مدیر امنیت با تیم‌شان، مدیر قریه‌جات، اربابان، و رییسان شوراها و دیگر مسوولان با تیم‌های کاری‌شان و همسایگان از مرکز تولیدی او دیدار و از فعالیت وی بسیار استقبال کرده‌اند.
ضیاگل در پایان می‌افزاید: «علاوه بر دیدارها و استقبال از کار من، آنان[همسایگان] خواستار این شدند تا من از پروژه‌ ملی باغداری و مالداری خواهش کنم که آموزش‌های لازم را به خاطر تولید سمارق برای آنان نیز ارایه بدهند تا آنان نیز این فعالیت را آغاز کنند.»
یک مسوول ریاست زراعت هرات می گوید که آنان توانسته اند صدها زن نیازمند را با اشتغال دربخش تولید فرآورده های زراعتی به شکوفایی اقتصادی برسانند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا