سیاست

کارشناسان سیاسی : وجود روابط گسترده میان هند و افغانستان برای حفظ توازن مناسبات منطقوی ضروری است

کابل باختر/ 22/ عقرب
سفر هیئت عالی رتبه افغانستان به ریاست حامدکرزی به هند فصل دیگری از روابط میان دوکشور را گشوده است . این سفر مهمتر از هر سفر دیگر حامدکرزی به کشور هند میباشد . رییس جمهوری اسلامی افغانستان درجریان اقامت در آن کشور ضمن امضا چند موافقتنامه همکاری های اقتصادی از تجار و سرمایه گذاران هندی خواست تا ازامکانات عظیم منابع طبيعي درافغانستان استفاده نمایند و در این بخش ها سرمایه گذاری بدارند . علاقمندی سرمایه گذاران هندی برمنابع طبیعی افغانستان نمایانگر علاقمندی نهادهای اقتصادی آن کشور نسبت به افغانستان است .
ازطرف دیگر رشد و گسترش همکاری های اقتصادی و سیاسی افغانستان و هند نگرانی های را درمنطقه و بخصوص درمیان حلقات سیاسی پاکستان به دنبال داشته است.
زیرا پاکستان در طول چندین سال گذشته متهم به این است که در صدور تروریزم و افراط گرایی به افغانستان نقش اساسی داشته و این امر باعث گردیده تا اعتبار آن کشور نزد افغانها به حداقل آن کاهش یابد درحالیکه هند در طول سالهای گذشته به عنوان یک دولت ممد برای افغانستان بوده است . با وجود آنکه هر دو کشور ازگسترش همکاری های شان خوشنود اند براین نکته تاکید دارندکه گسترش مناسبات و همکاری میان آنها به هدف به حاشیه راندن کشورسومی نیست بل این مناسبات میتواند الگوبرای منطقه غرض رشد همکاری های منطقوی باشد .
از طرف دیگر دولت افغانستان بار ها این نکته را بیان داشته که افغانستان هیچگاهی صحنه رقابت های منطقوی نبوده و هند نیز در پی چنین کارگذار نمیباشد.
آگاهان سیاسی بر این باور اندکه اکنون اقتصاد حرف اول در رشد مناسبات کشور ها است. افغانستان و هند فرصت های برای رشد چنین یک مناسبات دارند و بدون هراس از دغدغه های سیاسی منطقوی به رشد استحکام آن متعقد اند .
وحید مژده آگاه امور سیاسی میگوید هندوستان یکی از کشورهای مهم منطقه به حساب میرود و یکی از کشورهای مهم اقتصادی درمنطقه محسوب میشود حضور اين کشور برای افغانستان برای حفظ توازن درمناسبات منطقوی ضروری است .
هند امروز با شماری از کشور های منطقه در رقابت اقتصادی قرار دارد برای افغانستان ضرور است تا از این گونه رقابت ها هنرمندانه استفاده نماید.
ضمناً روابط ترانزیتی میان افغانستان و هند در انحصار پاکستان است این دو کشور در فکر یک راه بدیل اند بهترین بدیل برای افغانستان و هند بندر چابهار میباشد که هردو کشور به فکر سرمایه گذاری درآن اند و این میتواند عامل دیگری برای رشد مناسبات باشد که باید ازآن سود برد .
جاوید کوهستانی آگاه مسايل سياسي مي گويد: افغانستان با هند از گذشته های بسیار دور علایق و روابط فرهنگی و تاریخی داشته و حفظ این روابط برای کشور مثل افغانستان بسیار ارزنده و مهم میباشد.
همچنان درک مشترک هردو کشور از اوضاع منطقه ، داشتن حسن نیت و همکاری همیشه گی و نگهداری این موضوعات برای افغانستان با کشور هندکه یکی از کشور مهم اقتصادی در سطح آسیا میباشد خیلی اساسی و بجا است چون هندوستان در افغانستان کدام هدف مشخص را دنبال نمی کند . و در طی ده سال گذشته از جمله بزرگترین کمک کننده گان برای افغانستان بوده که تاکنون دومیلیارد دالر را در پروژه های مختلف به مصرف رسانده است.
وی گفت هندهمانند افغانستان ازموجودیت بنیاد گرای در مرزهای خود رنج میبرد درد هردو کشور مشترك است به باور آقای کوهستانی این درد مشترک هردو کشور را به تحرک مشترک وا میدارد.
حمیدالله فاروقی تحلیل گر مسایل اقتصادی میگوید در کنار اینکه افغانستان و هندوستان از گذشته مناسبات تاریخی داشته اندو هیچگاه هند نسبت به افغانستان برخورد غرض آلود نداشته است همیشه به صورت بسیار چشم گیر درعرصه گوناگون با افغانستان همکاری نموده مخصوصاً در ده سال گذشته در بخش های زیر ساخت افغانستان کمک کرده است که خود نشان دهنده علاقمندی هند نسبت به افغانستان و مردم ما است .
فاروقی گفت افغانستان نیاز دارد باکشور مثل هند به عنوان بزرگترین اقتصاد درمنطقه و بخاطر استفاده از همکاری های آن کشور در عرصه های مختلف بستر سازی نماید هندیگانه کشور درمنطقه است که از تجارب خوب و مختلف در بخش مختلف اقتصادی و نظامی برخوردار است که افغانستان میتواند با داشتن روابط و امضای چنین توافقنامه ها ازاین تجارب و توانایها استفاده معقول نمائید .
این درحالی است که قرار است امروز حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان چهار سند توافقنامه را در بخش های معادن ، امورجوانان ، پروژه های کوچک توسعه یی و کودكيمياوي با هندوستان امضا کند.
همچنان رییس جمهور کشور درسفر خود به هند با مقامات آن کشور درمورد افزایش نقش دهلي جدید در آموزش نیروهای امنیتی افغانستان گفتگو خواهدکرد.
هندوستان نخستین کشوری بودکه افغانستان یک سال قبل با آن سندموافقتنامه استراتیژیک امضا نمود.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا