سیاست

رئیس جمهور غنی با رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد

کابل باختر 31 حمل

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان شام دیروز در ملاقات با آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به همکاری ایران و افغانستان در عرصه های مختلف تاکید کرد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد: در این دیدار رهبر جمهوری اسلامی ایران تشریف آوری رئیس جمهور غنی و هیات همراه اش را به تهران خوش آمدید گفت و خاطر نشان کرد که افغانستان مرکز فرهنگ و معرفت تاریخ است و ما همیشه برای این کشور آرزوی نیک داشته ایم.

رهبر ایران گفت که از نا امنی در افغانستان ما نیز ضرر می کنیم و زمانیکه افغانستان به یک چهارراه مهم جهانی مبدل شود، مفاد آن برای ما نیز میرسد و من خرسندم که مشترکاً می توانیم به مشکلات فایق آیم و همکاری ها را توسعه بخشیم.

در مقابل محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان ضمن تشکر از مهمان نوازی و دیدگاه نیک مقامات ایرانی در قبال افغانستان، گفت که ادبیات بخصوص شعر، افغانستان و ایران را با هم پیوند داده است و کشور ما در عرصه ادبیات دری، پشتو و ازبکی پیشرفت های چشمگیری داشته و همکاری های ایران در این عرصه ها قابل قدر است.

رئیس جمهور گفت که اکثراً هدیه من برای کسانیکه از افغانستان دیدن می کنند، دیوان مولانا جلال الدین محمد بلخی است.

رئیس جمهور غنی افزود که کشور ما دارای فرهنگ زنده است و ما تلاش داریم افغانستان را دو باره به چهارراه آسیا مبدل سازیم.

رئیس جمهور غنی تصریح کرد که دین مبین اسلام هویت ما را تشکیل می دهد و مردم افغانستان در این راستا قربانی های زیادی را متقبل شده اند و اخیراً در حدود چهار هزار تن از علمای دینی کشور با صراحت از نیروهای امنیتی و نظام افغانستان اعلام حمایت کرده اند.

رئیس جمهور در رابطه به خطرات تروریزم گفت که خطرات مشابه ای هر دو کشور را تهدید می کند، ظهور داعش، تغییر نقطه ثقل القاعده، تروریزم بین المللی و همکاران شان به تمام منطقه تهدید می باشد.

رئیس جمهور یکبار دیگر توافق جمهوری اسلامی ایران و کشور های ۵+۱ را تبریک گفت.

رئیس جمهور گفت که مناسبات ما منحیث دو کشور همسایه پایدار است و ما تلاش می کنیم که روابط افغانستان با ایران بیشتر از پیش مستحکم شود.

رئیس جمهور کشور خاطر نشان کرد که ما می توانیم در ساحات ترانزیت، سرمایه گذاری و همکاری های اقتصادی و بانکداری  با همدیگر همکاری نماییم.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا