سیاست

سناتوران امریکایی خواستار رفع وابستگی افغانستان با تسلیحات روسی اند

کابل باختر  26 سرطان
شماری از سناتوران امریکایی خواستار خاتمه بخشیدن به وابستگی های تسلیحاتی افغانستان از روسیه شده اند .
ریچارد بلو فسال وجانی ارنتست سناتور های  جمهوری خواه با ارسال  پیامی عنوانی مدیران پنتاگون از وابستگی های روز  افزون افغانستان به تسلیحات روسیی ابراز نگرانی کرده اند.
آنها از پنتاگون  خواسته اند تا هلیکوپتر های ساخت امریکا دراختیار ارتش افغانستان قرار گیرد وبرنامه خریداری هلیکوپتر های  روسی  برای ارتش این کشور خاتمه  بخشیده شود .
آنها تاکید کرده اند که تقاضا هلیکوپتر های ام 17 ساخت روسیه برای ارتش افغانستان بیشتر گردیده است درحالیکه پول آن را امریکا میدهد .
این دو سناتور جمهوری خواه در پنتاگون  میخواهند تا با بررسی وضعیت افغانستان  ونیازمندی های ارتش این کشور مساله سپردن هلیکوپتر های ساخت امریکا را جدی بگیرند  واز وابستگی افغانستان با روسیه   بکاهند  آنها به جای هلیکوپتر های ام -17 روسی هلیکوپتر های وسی کورسکی بلک امریکایی را برای ارتش افغانستان پیشنهاد کرده اند .
سناتور بلوفسال وسناتور جانی اونست از اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا  خواسته اند که استراتیژی کمک تسلیحاتی با ارتش افغانستان را یک مرور نماید  وحساسیت های موجود دراین برنامه را شناسایی نماید .
به باور آگاهان سیاسی ونظامی افغان ، در ابتدا که ساختار تشکیلاتی اردوی ملی افغانستان روی دست گرفته شد برنامه  تعویض ، اسلحه روسی با اسلحه ناتو مورد بحث بود ودرا ین راستا سرمایه گذاری  شد اند  واسلحه ثبت امریکا جاگزین کلاشینکوف روسی شد ضمنا  زرهپوش های امریکایی لاری های امریکایی و وسایط تیز رفتار جای و سایط روسی را گرفت مگر این برنامه موفق نبود  زیرا از لحاظ ساختار اقلیمی افغانستان اسلحه روسی در این کشور کارا است ، ضمناً نزدیک بودن افغانستان با روسیه ازلحاظ  جغرافیایی  زمینه آن رامساعد ساخت تا افغانستان  اسلحه ومهمات روسی را همچنان ترجیع دهد.
ازطرف دیگر نظامیان  افغان با اسلحه ووسایل حربی روسی بیشتر بلد  اند تا اسلحه وامکانات امریکایی .
  روی همین  دلایل است که دولت افغانستان  مساله خرید  اسلحه ومهمات از روسیه را مطرح کرده است وروس ها هم در چوکات  یک معامله تجاری با آن موافقه کرده اند.
با آنکه  این دو سناتور امریکایی تاکید بر سپردن تسلیحات امریکایی به جای اسلحه  و و سایط روسی برای ارتش افغانستان اند مگر مقامات آن کشور بازار های روسیه را برای تهیه چنین امکانات برای ارتش افغانستان مساعد دانسته   اند ،روی همین دلیل تا اکنون حدود 70 چرخ پال از سوی کشور امریکا وناتو  از روسیه برای ارتش افغانستان خریداری شده است وروسیه همه به نوبه خود صد ها میل اسلحه سبک را تحویل  ارتش افغانستان نموده است .
باید گفت  که امریکا  وهند دوکشور محوری درتجهیز  نیروهای هوایی افغانستان اند وهند نیز درصنف هوایی خود متکی به روسیه است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا