اقتصاد

صدور امتعه ایران به افغانستان از سر گرفته شد

 

کابل 28 عقرب  باختر

مقامات در اتاق تجارت و صنایع میگویند: ایران  صادرات پنجاه و دو قلم اجناس تولیدی آنکشوربه افغانستان را از سرگرفته است وصادرات ایران به افغانستان به حالت عادی برگشته است.

قبلآ مقامات ایرانی به دلايل نامعلوم صدور شماری از اقلام توليدي آن کشور به افغانستان را متوقف ساخته بودند، آرد، گوشت ، تخم مرغ ، روغن، تیل، و مواد کیمیاوی شامل اقلامي بود که ایران اجازه ورود آن را به افغانستان نمي داد. این حرکت باعث نگرانی شماری ازتجار افغان که باایران داد  و ستد دارند گردید، مگر مقامات افغانی هنگام قطع صدور این  مواد از  ایران به افغانستان تاکید داشتند که این اقدام  نمیتواند برزنده گی مردم اثر گذار باشد.

خانجان الکو زی معاون اتاق تجارت و صنایع در این  رابطه به خبرنگار آژانس  باختر گفت در حال  حاضرروند واردات اموال از ایران به کشوربه حالت عادی برگشته  است، 52 قلم اموال ایرانی شامل مواد غذایی  و مواد  خام فابریکات که قبلآ صدور آن به افغانستان ممنوع شده بوداز سرگرفته شده است.

مشکل دراین رابطه فعلآ موجود نه میباشد عدم ورود این مواد از ایران به افغانستان بر و لایات غربی کشور تاثیر منفی گذاشته بود نرخ  مواد از 25 الی 30 فیصد بلند رفته بود .

موصوف از سرگیری واردات از ایران رادر حفظ توازن نرخ ها اثر بخش دانست.

وحید الله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع ضمن آنکه از آغاز دوباره صدور اموال ایرانی به کشور استقبال میکند میگوید طی دوهفته گذشته توقف اموال ایرانی بالای قیمت تاثیر زیاد نداشته است.

باآنکه ایران صدور امتعه تولیدی آن کشور به افغانستان را از سرگرفته شماری از تجار افغانی تاکید دارند که کشورهای همسایه نباید ازتجارت به عنوان حربه سیاسی استفاده نمایند وتجار ت را با شرایط و زمان برابربدانند. به باور آنا ن تجارت میان افغانستان  و ایران بیشتر از طرق شرکتهای تجارتی  انجام  میشود ونقش دولت هادرچنین داد وستد هاکم است در حالیکه سیاسی شدن تجارت میتواند به  این پروسه که منفعت تجار هردوکشور  را درپی دارد آسیب رساند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا