سیاست

حامد کرزی: ” ما با امریکا رابطه نیک میخواهیم، دوستی میخواهیم، ولی دوستی بین دو ملت مستقل”

كابل باختر 24 حوت
حامد کرزی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان میگوید در حالیکه افغانستان یک کشور فقیر و محتاج است و از کمک های جامعه جهانی و امریکا ممنون است،  میخواهد رابطه اش با امریکا و سایر کشور ها به اساس احترام به منافع ملی و حاکمیت افغانستان استوار باشد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر، رئیس جمهور که در یک گردهمائی با اشتراک شماري مردم از ولایات مختلف کشور زیر نام جرگه آزاد به ابتکار تلویزیون بی بی سی و رادیو تلویزیون ملی افغانستان در ارگ ریاست جمهوری به سوالات اشتراک کننده گان پاسخ میداد، امریکا را یک دوست و متحد استراتیژیک افغانستان خواند. رئیس جمهور اظهارات اخیر خود در خصوص روابط میان دو کشور را تنها بخاطر اصلاح و نه تخریب این روابط عنوان نموده تاکید کرد که در هر گونه رابطه میان افغانستان و امریکا باید منافع کشور در نظر گرفته شود. رئیس جمهور میگوید چون هر دو کشور در مرحله مهم در روابط دو جانبه قرار دارند، بنابرین طبعی است که هر طرف کوشش میکند تا بر موقف و منافع خود ایستادگی کند. رئیس جمهور گفت  " ما با امریکا رابطه نیک میخواهیم، دوستی میخواهیم، ولی دوستی بین دو ملت مستقل."
رئیس جمهور تاکید میکند که مردم افغانستان بخاطری به وی رای داده اند که منفعت آنها را در نظر بگیرد. رئیس جمهور میگوید افغانستان به  روابط اش با جهانیان با تعقل و تدبیر می نگرد.
رئیس جمهور روابط میان افغانستان و امریکا را مغلق خوانده گفت که مشکلات اخیر در این روابط ناشی از مسائلی مانند عدم وضاحت در نحوه مبارزه با تروریزم ، انتقال کامل زندان بگرام به حاکمیت افغانستان، ادامه تلفات ملکی و عدم احترام به حاکمیت ملی افغانستان می باشد که از سال ها بدیسنو باعث تنش در روابط میان دو کشور گردیده است.
در قسمتی از این برنامه، یکتن از اشتراک کننده گان بنام نجیب محمد حسن بلوچ به نمایندگی از مردم بلوچ ولایت سرپل سوالی را در این جرگه در مورد موجودیت افراد بیگناه در زندان ها مطرح کرده گفت که باوجود پیشرفت های زیاد در طول 12 سال گذشته اینرا باید نیز گفت که در زندان بگرام و دیگر زندان ها افراد بیگناه در قید هستند، که اولاد هایشان به دیگران دست به گدائی دراز کرده اند. او همچنان سوال کرد که چرا خارجی ها زندانیان خودما را به ما تسلیم نمی دهند؟
وی همچنان در مورد اهمیت صلح گفت که صلح امر نیک است، در صلح خیر نهفته است و قران هم در مورد صلح اشاراتی داشته است، اما کسانی که بنام کارشنانس در عقب تلویزیون ها در مورد مسائل حیاتی کشور به ابراز نظر های غیرواقعبینانه می پردازند، دیروز کجا بودند؟
رئیس جمهور در پاسخ گفت که وی تلاش های زیادی انجام داده است تا زندان بگرام را از خارجیان تسلیم شود. رئیس جمهور همچنان گفت که با یقین کامل میداند که در زندان ها مردم بیگناه زندانی هستند. اما تاکید کرد که بخاطر بررسی دوسیه های زندانیان کمیسیون های مشخصی را موظف ساخته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا