جامعه

پسری با پاهایش غذا می خورد

ایبك/7/حمل/باختر
خالد پسر هفت ساله باشندهء كارته صلح شهر ایبك مركز سمنگان است كه دست ندارد، اما میتواند با پاهایش غذا بخورد.
مادر این پسر كه حدود سی و پنج سال عمر دارد در حالیكه از گفتن نامش خود داری نمود با دل شكسته و نا امید سخن می گفت افزود، خداوند هفت سال قبل برایم فرزندی را نصیب نمود كه فاقد دو دست از ناحیه شانه است،‌ حالا وی هفت ساله شده اما من برای آینده وی خیلی نگران هستم.
او گفت،‌ پنج فرزند شامل یك پسر و چهار دختر دارم كه دیگرفرزندانم سالم است‌ ، اما از روزیكه خالد تولد شده من رنج میبرم به دلیل اینكه وی وقتیكه كلان شود بعضی ضرورت های زنده گی خود را چگونه رفع نماید.
این خانم در حالیكه از انجام بعضی ضرورت های پسر معیوب اش توسط پاهایش سخن می گفت علاوه كرد تا چهار سالگی تمام ضروریات او توسط خودم و یا یكی از اعضای خانواده انجام میشد و اما او از سه سالگی بدینسو كوشش نموده تا به جای دست های اش از پاهایش كار بگیرد و حالا میتواند توسط پنجه های پاهایش قاشق را محكم گرفته غذا بخورد، آب بنوشد.
‌این پسر معیوب بدون اینكه در باره آینده اش چیزی بداند و فكر كند به بازی های كودكانه اش ادامه داده خیلی گپ میزند، میدود و میخواهد در پهلوی دیگر اطفال سالم شوخی های طفلانه بیشتر از دیگران انجام بدهد.
زمانیكه ازاین پسرك سوال كردم اگر ترا به مكتب شامل كنند میروی؟ وی به جرئت به زبان كودكانه اش می خندد و جواب میدهد‌ " بلی وقتیکه ریزش باران نباشد زمین خشك باشد مكتب میروم و حالی هر صبح پیش ملا رفته سبق میخوانم."
حاجی محمد عالم پدر كلان خالد كه فراز و نشیب های زنده گی قامت او را خم نموده است درموردنواسه اش میگوید "‌ پدر خالد شش ماه میشود به خاطر كار به عربستان سعودی رفته است و حالا سرپرستی خانه او را من میكنم"
این مرد كهن سال در حالیكه نسبت به سایر نواسه هایش خالد را بیشتر نوازش میدهد و به خواست های او زودتر پاسخ میگوید گفت كه ‌خالد نظر به سایرنواسه هایم زیرك و تیز هوش است،‌ او در دو سالگی به سخن گفتن آغاز نمود و هر چیزیكه برایش بگویی در خاطره اش حفظ میكند.
وی علاوه كرد خالد از همین حال چون آدم های كلان گپ میزند.
از وی در باره سرنوشت آینده نواسه اش سوال كردم، ‌او لحظه سكوت نموده گفت، هیچ كسی از خانوادهء خودم و پسرم معیوب نیست.
پسرم و خانمش هم قرابت و خویشاوندی هم ندارد،البته كه این رضای خداوند است كه طفل بدون دست را برای پسرم نصیب نموده است.
این مرد در مورد سرنوشت آینده خالد نگرانی اش را ابراز كرده میگوید نمیدانم در خارج برای او كسی دست مصنوعی ساخته میتواند یا خیر، اما او در نظر دارد امسال خالد را شامل مكتب نماید.
وكوشش میكند زمینه را برای او مساعد سازد كه وی در آینده محتاج كسی نباشد.
از سوی هم داكتر عبدالقادر رحیمی،‌ مسوول كلینیك فیزیوتراپی كمیته سویدن در شهر ایبك گفت كلینیك مربوط برای تعدادی از معیوبین اعضای بدن مصنوعی ساخته و تا حدی مشكلات آنان را حل كرده است.
وی علاوه كرد از اینكه این پسر از قسمت شانه هایش فاقد دست است.
آنان میتوانند از طریق نماینده گی صلیب سرخ مزار شریف وی را كمك نماید.
رحیمی افزود، آنان در طی سال 1390 برای نودویک تن معیوب وسایل كمكی از قبیل بایسكل ولچر،‌ چوب زیر بغل و قالب های دست و پای ساخته و تاحدی مشكلات آنان را حل كرده اند.
همچنان ذبیح الله حیاتی آمر امور شهدا و معیوبین ریاست كار،‌ امور اجتماعی و شهدا و معلولین ولایت سمنگان گفت،‌آنان معیوبین مادرزاد را امتیاز نمی دهند و اما كسانیكه در جنگ ها معیوب شده باشند سالانه بیست هزار افغانی برای آنان امتیاز داده و اداره آنان حدود دو هزار معیوب را تحت پوشش قرارداده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا