سیاست

افغانستان دیگر فاسد ترین کشور های جهان نیست

کابل باختر/ 8/ دلو
سازمان شفافیت بین المللی دریک گزارش تازه خود نگاشته است که افغانستان دیگر فاسد ترین کشور دنیا نیست .
گزارشگر آژانس باختر دراین خصوص مینگارد : سازمان شفافیت بین المللی درتازه ترین گزارش خود افغانستان را از لست کشور دول فاسد دنیا بیرون نموده و این کشور را در رده هشتم قرارداده است.
طی سالهای 2015 و 2014 میلادی این سازمان سومالیا ، کوریای شمالی و افغانستان را درجمع فاسد ترین کشور های جهان قرارداده بود.
درگزارش سازمان شفافیت بین المللی، سومالیا  درردیف اول قرارگرفته ، سودان جنوبی ، کوریای شمالی ، سوریه ، یمن ، سودان و لیبیا به ترتیب  تا رده هفتم قرارگرفته است و افغانستان در رده هشتم است .
همچنان دراین گزارش کشورهای همجوار افغانستان ، تاجکستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، ایران وپاکستان نیز درجمع کشور فاسد جا دارند مگر رده بندی آنها متفاوت است ، دنمارک و زیلاند جدید در جمله کشورهای اندکه عاری از فساد معرفی شده اند.
شماری از آگاهان سیاسی ، فعالان جامعه مدنی و  نمایندگان مردم درشورای ملی با آنکه برخورد سازمان شفافیت بین المللی را درتهیه چنین گزارش ها درمواردی آمیخته بادید سلیقوی ، سیاسی و سفارشی میدانند میگویند این که سازمان شفافیت بین المللی میگوید افغانستان به رده هشتم کشورهای فاسد صعود کرده میتواند اعتراف به این است که مبارزه با فساد در افغانستان یک روندموفقیت آمیز بوده با آنکه پیشرفت دراین خصوص اندک است مگر میتواند امیدوار کننده باشد  و برنامه های که دولت افغانستان دراین راستادر نظردارد میتواند درمدت زمان نتایج پرثمری داشته باشد .
چنانچه هارون چخانسوری سخنگوی رییس جمهور خود گفته که فساد اداری یک پدیده گسترده است که نیاز به مبارزه طولانی دارد.
به باور وی فقدان ثبات و نا امنی درافغانستان ارتباط نزدیک و اثر گذار بر پروسه مبارزه با این پدیده دارد.
آگاهان سیاسی افغان میگویند که دولت افغانستان با ایجاد نهادهای چون ایجاد محاکمه ویژه برای فساد پیشه گان اداری ، مقید ساختن قوانین، ایجاد کمیته تدارکات و بررسی قرار داد های بزرگ توانسته حرکت های اولی در این راستا بردارد و نتیجه آنهم درگام نخست صعود هشت پله افغانستان از لست کشور های فاسد جهان است و اگر مبارزه با فساد باجدیت بیشتر ادامه یابد ، نهادهای عدلی ، دستگاه امنیتی و دستگاه قضایی بیش از گذشته فعال شوند افغانستان موفقیت های زیادی بدست خواهد آورد و اعتبار آن درمیان دول جهان بیشتر خواهد شد.
با آنکه شماری از آگاهان سیاسی افغان از گزارش اخیر سازمان شفافیت بین المللی استقبال میکنند میگویند که درحالات سازمان های نظارت برمسایل چون فساد ، حقوق بشر و یا سازمان های نظیر آنها بیشتر به اساس سلیقه و سفارش کار میکنند تا هماهنگی با کشور ها .
این سازمان ها فقط نقد و انتقاد را بلد اند درحالیکه به عوامل این مشکلات کمتر توجه می نمایند با آنکه موجودیت فساد درافغانستان یک حقیقت است مگر این حقیقت را باید هم پذیرفت که درکنار افغانها برخی نهادها ، موسسات ، انجوها و چهره های خارجی درترویج وگسترش فساد درافغانستان نقش داشته اند که بهتر بود سازمان شفافیت بین المللی آن را درنظر میگرفت .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا